JARKOVSKÁ, Lucie. Školní třída pod genderovou lupou. Sociologický časopis/Czech Sociological Review. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2009, roč. 45, č. 4, s. 727–752, 25 s. ISSN 0038-0288.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Školní třída pod genderovou lupou
Název česky Školní třída pod genderovou lupou
Název anglicky The Classroom through the Lens of Gender
Autoři JARKOVSKÁ, Lucie (203 Česká republika, garant).
Vydání Sociologický časopis/Czech Sociological Review, Praha, Sociologický ústav AV ČR, 2009, 0038-0288.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50000 5. Social Sciences
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Impakt faktor Impact factor: 0.562
Kód RIV RIV/00216224:14230/09:00029487
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
UT WoS 000269855200005
Klíčová slova česky gender; etnicita; věk; nerovnost; etnografie; škola; Česká republika
Klíčová slova anglicky gender; ethnicity; age; inequality; ethnography; school; Czech Republic
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: doc. Mgr. Lucie Jarkovská, Ph.D., učo 21642. Změněno: 18. 11. 2009 21:44.
Anotace
Článek představuje výsledky etnografického výzkumu zaměřeného na (re)produkci genderu ve školní třídě. Gender je v analýze pojímán jako princip projevující se v interakcích, princip strukturující život jedinců i kolektivu, nikoli jako komplex esenciálních charakteristik individua. Gender je analyzován v souvislosti s dalšími kategoriemi jako je věk a etnicita/národnost. Ty představují další z (re)konstruovaných kategorií ovlivňujících sociální nerovnosti. Tyto kategorie bývají často vnímány jako přirozený základ sociálních rozdílů a slouží jako legitimizace nerovností. V textu autorka ukazuje, jak se tyto kategorie protínají a jak se jejich souhra projevuje v chování a strategiích různých sociálních aktérů a aktérek, žáků a žákyň ve třídě.
Anotace anglicky
The article presents selected results from an ethnographic study on the (re)production of gender in the classroom. In this analysis, gender is conceived as a principle manifested in interactions, a principle that structures the lives of individuals and the collective, and not as a complex of essential characteristics of an individual. Gender is analysed in relation to other categories like age and ethnicity. These represent additional re/constructed categories that infl uence social inequality. These categories tend to be viewed as natural sources of social difference and the legitimisation of inequalities. An analysis of the ways in which these categories are activated in the social fi eld makes it possible to go beyond the boundaries of research on the reifi cation of these categories. In this article, the author shows how these categories intertwine and connect and how the interplay between them is manifested in the behaviour and strategies of various actors, i.e. students, in the classroom.
Návaznosti
GA403/06/0067, projekt VaVNázev: Volba vzdělání a anticipace šancí na pracovním trhu z genderové perspektivy
Investor: Grantová agentura ČR, Volba vzdělání a anticipace šancí na pracovním trhu z genderové perspektivy
VytisknoutZobrazeno: 7. 7. 2024 09:35