J 2009

Pomluvy jako mikropolitická strategie učitelů základní školy

ŠVAŘÍČEK, Roman

Základní údaje

Originální název

Pomluvy jako mikropolitická strategie učitelů základní školy

Název anglicky

Gossip as Basic School Teachers Micro-Political Strategy

Autoři

ŠVAŘÍČEK, Roman (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Studia paedagogica, Brno, MU, 2009, 1803-7437

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/09:00036845

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

pomluvy; fámy; učitelé experti; mikropolitika školy; strategie

Klíčová slova anglicky

gossip; rumours; expert teachers; school micro-politics; strategies

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 31. 1. 2012 21:32, Mgr. Roman Švaříček, Ph.D.

Anotace

V originále

Text se zabývá pomluvami v prostředí základní školy. V první části textu je vymezen problém pomluv a fám, ve druhé jsou popsány výsledky empirického zkoumání učitelů expertů. Závěry jsou podloženy empi-rickým zkoumáním zkušených učitelů, expertů, s použitím kvalitativního přístupu, narativního a biografického designu. Především je řešena otázka, jak pomluvy ovlivňují práci učitele experta, jeho identitu a pozici ve škole. Pomluvy ve škole nejsou vnímány jako nahodilé jevy, ale jako mikropolitická strategie používaná učiteli k získání vlivu a ochrany.

Anglicky

This text deals with gossip in basic schools. Once clarified various forms of gossip and rumours, the author describes the outcome of an empirical research with expert teachers. The results are based on a research of experienced teachers, using the qualitative approach and the narrative and biographical designs. The study primarily comments on how gossip can influence the expert teacher's work and his/her identity and position within the school. As such, school gossip is not considered as a random phenomenon but rather a micro-political strategy used by teachers to gain influence and protection.