2009
Pomluvy jako mikropolitická strategie učitelů základní školy
ŠVAŘÍČEK, RomanZákladní údaje
Originální název
Pomluvy jako mikropolitická strategie učitelů základní školy
Název anglicky
Gossip as Basic School Teachers Micro-Political Strategy
Autoři
ŠVAŘÍČEK, Roman (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Studia paedagogica, Brno, MU, 2009, 1803-7437
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/09:00036845
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
pomluvy; fámy; učitelé experti; mikropolitika školy; strategie
Klíčová slova anglicky
gossip; rumours; expert teachers; school micro-politics; strategies
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 31. 1. 2012 21:32, Mgr. Roman Švaříček, Ph.D.
V originále
Text se zabývá pomluvami v prostředí základní školy. V první části textu je vymezen problém pomluv a fám, ve druhé jsou popsány výsledky empirického zkoumání učitelů expertů. Závěry jsou podloženy empi-rickým zkoumáním zkušených učitelů, expertů, s použitím kvalitativního přístupu, narativního a biografického designu. Především je řešena otázka, jak pomluvy ovlivňují práci učitele experta, jeho identitu a pozici ve škole. Pomluvy ve škole nejsou vnímány jako nahodilé jevy, ale jako mikropolitická strategie používaná učiteli k získání vlivu a ochrany.
Anglicky
This text deals with gossip in basic schools. Once clarified various forms of gossip and rumours, the author describes the outcome of an empirical research with expert teachers. The results are based on a research of experienced teachers, using the qualitative approach and the narrative and biographical designs. The study primarily comments on how gossip can influence the expert teacher's work and his/her identity and position within the school. As such, school gossip is not considered as a random phenomenon but rather a micro-political strategy used by teachers to gain influence and protection.