J 2009

On the dynamic nature of physics teachers pedagogical content knowledge

JANÍK, Tomáš, Petr NAJVAR, Jan SLAVÍK a Josef TRNA

Základní údaje

Originální název

On the dynamic nature of physics teachers pedagogical content knowledge

Název česky

K dynamické povaze didaktických znalostí obsahu u učitele fyziky

Autoři

JANÍK, Tomáš (203 Česká republika, garant), Petr NAJVAR (203 Česká republika), Jan SLAVÍK (203 Česká republika) a Josef TRNA (203 Česká republika)

Vydání

Orbis scholae, Praha, PedF UK, 2009, 1802-4637

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/09:00037040

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

reprezentace obsahu; didaktické znalosti obsahu; výuka fyziky; videostudie

Klíčová slova anglicky

content representation; pedagogical content knowledge; physics teaching; video study

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 1. 11. 2009 16:58, prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed.

Anotace

V originále

This study focuses on the role of teachers pedagogical content knowledge (PCK) in transforming subject matter in physics instruction (at lower-secondary school). The purpose of the present study is to investigate the nature of teachers pedagogical content knowledge. Video recordings were analysed of 27 lessons taught by 8 lower-secondary school teachers on the topic composition of forces. A typology of content representations was developed inductively. The findings show that teachers use various types of content representations. These illustrate the dynamic nature of teachers pedagogical content knowledge, which is documented using the example of a teacher who combines various types of representation flexibly when introducing the concept composition of forces.

Česky

Studie se zaměřuje na didaktické znalosti obsahu učitelů fyziky na 2. stupni základní školy. Cílem studie analyzovat povahu učitelových didaktických znalostí obsahu, a to na základě videozáznamu 27 vyučovacích hodin fyziky k tématu skládání sil. Autoři předkládají typologii reprezentací obsahu. Z nálezů je patrné, že učitelé využívají různých reprezntací obsahu, což dokládá jejich disponovanost jejich didaktickými znalostmi obsahu.

Návaznosti

LC06046, projekt VaV
Název: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání (Akronym: RECES)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Centrum základního výzkumu školního vzdělávání