Detailed Information on Publication Record
2009
On the dynamic nature of physics teachers pedagogical content knowledge
JANÍK, Tomáš, Petr NAJVAR, Jan SLAVÍK and Josef TRNABasic information
Original name
On the dynamic nature of physics teachers pedagogical content knowledge
Name in Czech
K dynamické povaze didaktických znalostí obsahu u učitele fyziky
Authors
JANÍK, Tomáš (203 Czech Republic, guarantor), Petr NAJVAR (203 Czech Republic), Jan SLAVÍK (203 Czech Republic) and Josef TRNA (203 Czech Republic)
Edition
Orbis scholae, Praha, PedF UK, 2009, 1802-4637
Other information
Language
English
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14410/09:00037040
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
reprezentace obsahu; didaktické znalosti obsahu; výuka fyziky; videostudie
Keywords in English
content representation; pedagogical content knowledge; physics teaching; video study
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 1/11/2009 16:58, prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed.
V originále
This study focuses on the role of teachers pedagogical content knowledge (PCK) in transforming subject matter in physics instruction (at lower-secondary school). The purpose of the present study is to investigate the nature of teachers pedagogical content knowledge. Video recordings were analysed of 27 lessons taught by 8 lower-secondary school teachers on the topic composition of forces. A typology of content representations was developed inductively. The findings show that teachers use various types of content representations. These illustrate the dynamic nature of teachers pedagogical content knowledge, which is documented using the example of a teacher who combines various types of representation flexibly when introducing the concept composition of forces.
In Czech
Studie se zaměřuje na didaktické znalosti obsahu učitelů fyziky na 2. stupni základní školy. Cílem studie analyzovat povahu učitelových didaktických znalostí obsahu, a to na základě videozáznamu 27 vyučovacích hodin fyziky k tématu skládání sil. Autoři předkládají typologii reprezentací obsahu. Z nálezů je patrné, že učitelé využívají různých reprezntací obsahu, což dokládá jejich disponovanost jejich didaktickými znalostmi obsahu.
Links
LC06046, research and development project |
|