J 2009

On the dynamic nature of physics teachers pedagogical content knowledge

JANÍK, Tomáš, Petr NAJVAR, Jan SLAVÍK and Josef TRNA

Basic information

Original name

On the dynamic nature of physics teachers pedagogical content knowledge

Name in Czech

K dynamické povaze didaktických znalostí obsahu u učitele fyziky

Authors

JANÍK, Tomáš (203 Czech Republic, guarantor), Petr NAJVAR (203 Czech Republic), Jan SLAVÍK (203 Czech Republic) and Josef TRNA (203 Czech Republic)

Edition

Orbis scholae, Praha, PedF UK, 2009, 1802-4637

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14410/09:00037040

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

reprezentace obsahu; didaktické znalosti obsahu; výuka fyziky; videostudie

Keywords in English

content representation; pedagogical content knowledge; physics teaching; video study

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 1/11/2009 16:58, prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed.

Abstract

V originále

This study focuses on the role of teachers pedagogical content knowledge (PCK) in transforming subject matter in physics instruction (at lower-secondary school). The purpose of the present study is to investigate the nature of teachers pedagogical content knowledge. Video recordings were analysed of 27 lessons taught by 8 lower-secondary school teachers on the topic composition of forces. A typology of content representations was developed inductively. The findings show that teachers use various types of content representations. These illustrate the dynamic nature of teachers pedagogical content knowledge, which is documented using the example of a teacher who combines various types of representation flexibly when introducing the concept composition of forces.

In Czech

Studie se zaměřuje na didaktické znalosti obsahu učitelů fyziky na 2. stupni základní školy. Cílem studie analyzovat povahu učitelových didaktických znalostí obsahu, a to na základě videozáznamu 27 vyučovacích hodin fyziky k tématu skládání sil. Autoři předkládají typologii reprezentací obsahu. Z nálezů je patrné, že učitelé využívají různých reprezntací obsahu, což dokládá jejich disponovanost jejich didaktickými znalostmi obsahu.

Links

LC06046, research and development project
Name: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání (Acronym: RECES)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Research Centre on Schooling