C 2009

Exploring Interactive Discourse Markers in Academic Spoken Discourse

POVOLNÁ, Renata

Základní údaje

Originální název

Exploring Interactive Discourse Markers in Academic Spoken Discourse

Název česky

Zkoumání interaktivních diskurzních ukazatelů v akademickém mluveném diskurzu

Autoři

POVOLNÁ, Renata (203 Česká republika, garant)

Vydání

1. vyd. Newcastle upon Tyne, UK, Coherence and Cohesion in Spoken and Written Discourse, od s. 60-80, 21 s. 2009

Nakladatel

Cambridge Scholars Publishing

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

60200 6.2 Languages and Literature

Stát vydavatele

Velká Británie a Severní Irsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/09:00029611

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-1-4438-1308-2

Klíčová slova česky

academic spoken discourse-discourse markers-interactive discourese markers-coherence-negotiation of meaning-pragmatic function

Klíčová slova anglicky

akademický mluvený diskurz-diskurzní ukazatele-interaktivní diskurzní ukazatele-koherence-pojednávání významu-pragmatická funkce

Příznaky

Mezinárodní význam
Změněno: 19. 11. 2009 11:23, doc. PhDr. Renata Povolná, Ph.D.

Anotace

V originále

Spoken interaction can be characterized by many features which are typical only of the spoken variety of the language. One of these features is the frequent use of what in the relevant literature is probably most commonly referred to as discourse markers. The author adds yet another label, namely interactive discourse markers for the clausal forms such as you know, you see, I mean and I think. The aim of her study is to discuss and exemplify possible pragmatic functions of these markers in academic spoken discourse (LLC and MICASE), in particular when these are used to enhance the smooth flow of interaction and contribute to the establishment of discourse coherence, which is understood as the result of an ongoing cooperative process of negotiation of meaning between all discourse participants.

Česky

Mluvenou interakci lze charakterizovat mnoha jevy, které jsou typické jen pro mluvený jazyk. Jedním je časté používání diskurzních ukazatelů, což je nejčastější označení těchto jevů běžně se vyskytujících v mluveném jazyce. Autorka přidává další označení, a to interaktivní diskurzní ukazatele pro slovesné formy typu you know, you see, I mean a I think. Cílem studie je diskuse a exemplifikace možných pragmatických funkcí těchto ukazatelů v akademickém mluveném diskurzu (LLC a MICASE), zvláště jako prostředků, které usnadňují mluvenou interakci a přispívají ke koherenci diskurzu, která je chápána jako výsledek pojednávání významu mezi všemi účastníky diskurzu.

Návaznosti

GA405/08/0866, projekt VaV
Název: Koherence a koheze v anglickém diskurzu
Investor: Grantová agentura ČR, Koherence a koheze v anglickém diskurzu