2009
Interpretation of meaning in spoken discourse (with some implications for teaching)
POVOLNÁ, RenataZákladní údaje
Originální název
Interpretation of meaning in spoken discourse (with some implications for teaching)
Název česky
Interpretace významu v mluveném diskurzu (a její vliv na výuku)
Autoři
POVOLNÁ, Renata (203 Česká republika, garant)
Vydání
1. vyd. Brno, Research in English Language Teacher Education, od s. 68-74, 7 s. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, 2009
Nakladatel
Masarykova univerzita
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14410/09:00029612
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-210-4967-3
Klíčová slova česky
interpretace významu-mluvený diskurz
Klíčová slova anglicky
interpretation of meaning-spoken discourse
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 2. 12. 2009 18:55, doc. PhDr. Renata Povolná, Ph.D.
V originále
Based on Leechs model of communication the author discusses the relationship between discourse and text and explains the importance of the Co-operative Principle and the Politeness Principle for successful communication and adequate interpretation of meaning to be conveyed. While presenting examples which illustrate how meaning is communicated in different contextual situations, she proves that there is permanent negotiation of meaning between all discourse participants. Thus, the study of language devices that enhance the flow of interaction and contribute to the establishment of discourse coherence becomes indispensable, in particular in language teaching at faculties of education.
Česky
Na základě Leechova modelu komunikace autorka zvažuje vztah mezi diskurzem a textem a vysvětluje význam Kooperativního principu a Principu zdvořilosti pro úspěšnou komunikaci a adekvátní interpretaci sdělovaného významu. Uvádí příklady, které dokládají, jak je význam předáván v různých kontextových situacích, a dále dokazuje, ze probíhá permanentní pojednávání významu mezi všemi účastníky diskurzu. Proto studium prostředků, které umožňují hladký průběh interakce a příspívají tak ke koherenci diskurzu, jsou nezbytné, zvláště pro výuku na pedagogických fakultách.
Návaznosti
GA405/08/0866, projekt VaV |
|