C 2009

Interpretation of meaning in spoken discourse (with some implications for teaching)

POVOLNÁ, Renata

Základní údaje

Originální název

Interpretation of meaning in spoken discourse (with some implications for teaching)

Název česky

Interpretace významu v mluveném diskurzu (a její vliv na výuku)

Autoři

POVOLNÁ, Renata (203 Česká republika, garant)

Vydání

1. vyd. Brno, Research in English Language Teacher Education, od s. 68-74, 7 s. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, 2009

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/09:00029612

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-210-4967-3

Klíčová slova česky

interpretace významu-mluvený diskurz

Klíčová slova anglicky

interpretation of meaning-spoken discourse

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 2. 12. 2009 18:55, doc. PhDr. Renata Povolná, Ph.D.

Anotace

V originále

Based on Leechs model of communication the author discusses the relationship between discourse and text and explains the importance of the Co-operative Principle and the Politeness Principle for successful communication and adequate interpretation of meaning to be conveyed. While presenting examples which illustrate how meaning is communicated in different contextual situations, she proves that there is permanent negotiation of meaning between all discourse participants. Thus, the study of language devices that enhance the flow of interaction and contribute to the establishment of discourse coherence becomes indispensable, in particular in language teaching at faculties of education.

Česky

Na základě Leechova modelu komunikace autorka zvažuje vztah mezi diskurzem a textem a vysvětluje význam Kooperativního principu a Principu zdvořilosti pro úspěšnou komunikaci a adekvátní interpretaci sdělovaného významu. Uvádí příklady, které dokládají, jak je význam předáván v různých kontextových situacích, a dále dokazuje, ze probíhá permanentní pojednávání významu mezi všemi účastníky diskurzu. Proto studium prostředků, které umožňují hladký průběh interakce a příspívají tak ke koherenci diskurzu, jsou nezbytné, zvláště pro výuku na pedagogických fakultách.

Návaznosti

GA405/08/0866, projekt VaV
Název: Koherence a koheze v anglickém diskurzu
Investor: Grantová agentura ČR, Koherence a koheze v anglickém diskurzu