J 2009

Ut imago poesis: a pastiche of Virgil and Ovid in the cento Narcissus

OKÁČOVÁ, Marie

Základní údaje

Originální název

Ut imago poesis: a pastiche of Virgil and Ovid in the cento Narcissus

Název česky

Ut imago poesis: směsice Vergilia a Ovidia v centonu Narcissus

Autoři

OKÁČOVÁ, Marie (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Graeco-Latina Brunensia, Brno, Masarykova univerzita, 2009, 1803-7402

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

Písemnictví, masmedia, audiovize

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/09:00037237

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

centones Vergiliani; Narkissos; intertextualita; dekonstrukce; zrcadlové stádium

Klíčová slova anglicky

Virgilian centos; Narcissus; intertextuality; deconstruction; mirror stage

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 7. 12. 2012 20:01, Mgr. Marie Okáčová, Ph.D.

Anotace

V originále

The aim of the paper is to produce a close textual analysis of the short Virgilian cento Narcissus (AL 9 R), which has so far attracted only little attention of classical scholarship. An examination of the compositional structure of the poem, its imagery and register, and its significant allusions to both Virgil and other Latin treatments of the Narcissus myth is provided. Further, the underlying metatextual significance of the Narcissus, as well as the possibilities of its interpretation in terms of the Lacanian concept of the "mirror stage" and Derridean deconstruction, is discussed.

Česky

Příspěvek rozebírá pozdně latinský vergiliovský cento Narcissus (AL 9 R), šestnáctiveršovou anonymní báseň, která je jednou z doposud nejméně prozkoumaných centonárních skladeb s mytologickou tematikou. Po komentáři k celkové kompozici centonu a užitým básnickým prostředkům následuje analýza signifikantních intertextuálních vztahů této skladby k jejímu zdrojovému textu, jakož i k dalším latinským zpracováním mýtu o Narkissovi. Na závěr jsou specifikovány metatextuální roviny básně a její dvě poststrukturalistické interpretace. Autorka stručně naznačuje, v jakém smyslu je báseň možno uvést do souvztažnosti s lacanovskou koncepcí nejranější vývojové fáze lidského ega a jakým způsobem ji lze podrobit derridovské dekonstrukci.

Návaznosti

MSM0021622435, záměr
Název: Středisko pro interdisciplinární výzkum starých jazyků a starších fází jazyků moderních
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Středisko pro interdisciplinární výzkum starých jazyků a starších fází jazyků moderních