KVIZDA, Martin. Makroekonomické aspekty hodnocení dopravních projektů z hlediska uživatele. In Dopravní systémy a hodnota pro uživatele. 1. vyd. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2009, s. 101-112. ISBN 978-80-7395-181-8.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Makroekonomické aspekty hodnocení dopravních projektů z hlediska uživatele
Název anglicky Macroeconomic value of transport projects from users point of view
Autoři KVIZDA, Martin (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání 1. vyd. Pardubice, Dopravní systémy a hodnota pro uživatele, od s. 101-112, 12 s. 2009.
Nakladatel Univerzita Pardubice
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50200 5.2 Economics and Business
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14560/09:00049597
Organizační jednotka Ekonomicko-správní fakulta
ISBN 978-80-7395-181-8
Klíčová slova česky ekonomie dopravy; dopravní plánování; hospodářská politika
Klíčová slova anglicky transport economics; transport planning; economic policy
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: prof. Ing. Martin Kvizda, Ph.D., učo 171. Změněno: 11. 4. 2012 12:31.
Anotace
Každý dopravní projekt plní mnoho cílů, které jsou motivovány vyššími cíli zadavatele. Všechny projekty však mají společné to, že z makroekonomického hlediska vyžadují určitou investici hrazenou z veřejných rozpočtů, na druhé straně přinášejí zvýšení užitku svým uživatelům a přírůstek výkonu ekonomiky. Mezi těmito vstupy a výstupy neexistuje jednoduchý a jednoznačně kvantifikovatelný vztah, přesto se zadavatelé dopravních projektů musejí právě s ohledem na tyto principy rozhodovat a jednotlivé projekty hodnotit. Příspěvek si klade za cíl shrnout vývoj procesu hospodářsko-politického rozhodování v oblasti dopravy, které prošlo v posledních dvou dekádách výraznou změnou od technické a nákladové optimalizační analýzy k multikriteriální analýze zohledňují i měkká data, a posoudit adekvátnost institucionální struktury vymezující roli všech zúčastněných stran. Zejména jde o analýzu základních rizik selhání institucionálního systému, které může vést k sub-optimálním řešením přinášejícím z makroekonomického hlediska vysoké fiskální náklady a nízké přírůstky výkonu a z hlediska uživatelů relativně nízké přírůstky užitku.
Anotace anglicky
Transport planning went through significant changes during last twenty years from technical and cost-optimization analyses to multicriteria analyses based on soft data, e.g. accessibility of transport, impacts on regional development, environmental burden, sustainable development of transport systems, etc. The decisions which have to be made in respect of transport policy include the choice of financial sources. However, the different objectives are not always mutually consistent and final solution is often too costly comparing real outcomes. Transport planning has to solve a difficult task: to find an optimal solution within conditions of soft budget constraints and ambiguous objectives. What is more, transport planning takes place on several levels (European, national, regional, municipal level), but there is lack of a transparent institutional structure giving power and responsibility to all involved agents. The aim of the contribution is to identify system constraints of contemporary transport policy with respect to public expenditures and public budgets constraints.
Návaznosti
GA402/08/1438, projekt VaVNázev: Konkurenceschopnost a konkurence v železniční dopravě - možnosti a limity hospodářské politiky
Investor: Grantová agentura ČR, Konkurenceschopnost a konkurence v železniční dopravě - možnosti a limity hospodářské politiky
VytisknoutZobrazeno: 14. 10. 2024 21:08