J 2009

K čemu potřebujeme a využijeme v dějepise hraný film?

ŠTĚPÁNEK, Kamil

Základní údaje

Originální název

K čemu potřebujeme a využijeme v dějepise hraný film?

Název anglicky

What do we need and use film for in history teaching?

Autoři

ŠTĚPÁNEK, Kamil (203 Česká republika, garant)

Vydání

Sborník prací pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, řada společenských věd 23, Brno, MU, 2009, 1211-6068

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/09:00037647

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova anglicky

media teaching history teaching historian film

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 1. 2. 2010 16:13, PhDr. Kamil Štěpánek, CSc.

Anotace

V originále

Souhrn možných činností s filmem ve výchovně vzdělávacím procesu je nesmírně široké: začíná u ilustrativního slovního doplnění klasického výkladu, slovního odkazu na film přes motivaci filmem a srovnáním filmu s historickou skutečností až po záměrnou implementaci do Mediální výchovy a jeho zpětné prolnutí s dějepisnou výukou. Uvědomělé prověřování deklarovaných skutečností v onom médiu ve výuce se blíží též požadavku na prezentaci elementárních zásad metodiky historikova bádání. Film je vnímán jako médium, které přináší poznání, avšak pouze motivovanému, poučenému a mediálně vychovanému - nejen žákovi, ale i pedagogovi.

Anglicky

The text of this article outlines the sources and spectrum of influences of the modern use of film in school history. It focuses in particular on the differences between text and image sources and the use of feature films in teaching. It points to the inappropriate application of film in school teaching in the form of ready-made images of the past. In response to this fact, it summarises a number of consequences and recommends methodical solutions based on constructivist orientated teaching, and backs them up with practical examples. Part of the study also presents the contexts of film, school history, the profile topic Media Education and attitudes to the possible introduction of Film Education as a separate school subject.

Návaznosti

LC06046, projekt VaV
Název: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání (Akronym: RECES)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Centrum základního výzkumu školního vzdělávání