C 2009

Pilotní primárně preventivní protidrogový projekt zaměřený na rizikovou skupinu žáků druhého stupně základní školy

KACHLÍK, Petr

Základní údaje

Originální název

Pilotní primárně preventivní protidrogový projekt zaměřený na rizikovou skupinu žáků druhého stupně základní školy

Název česky

Pilotní primárně preventivní protidrogový projekt zaměřený na rizikovou skupinu žáků druhého stupně základní školy

Název anglicky

Pilot primary preventive drugs project focused at pupils at risk secondary school

Autoři

KACHLÍK, Petr (203 Česká republika, garant)

Vydání

1. vyd. Brno, NĚMEC, J., VOJTOVÁ, V. et al. (Eds.). Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Education of Socially Disadvantaged Pupils. od s. 253-272, 20 s. Speciální pedagogika, 2009

Nakladatel

MU

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

30000 3. Medical and Health Sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/09:00037651

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-210-5033-4

Klíčová slova česky

Dotazník; kohorta; metodické listy; návykové chování; pracovní listy; program; prevence; studie; škola; závislost; žák

Klíčová slova anglicky

Questionnaire; cohort; methodical instructions; addictive behavior; worksheets; program; prevention; study; school; addiction; pupil

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 18. 1. 2010 16:12, doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D.

Anotace

V originále

Žáci druhého stupně základní školy patří z pohledu drogové epidemiologie mezi přirozené rizikové skupiny ohrožené závislostním chováním. Nízká úroveň životních zkušeností, zvědavost, touha po dobrodružství, hledání silných prožitků a potřeba exhibice přispívají ke zkoušení řady substancí a činností, které mohou při opakované aplikaci vyústit v návyk. Proto byla před několika lety sestaven preventivní projekt a realizována tříletá kohortová studie k jeho ověření. Bylo navrženo 20 metodických listů pro lektory a pracovní materiály pro žáky, které jsou dnes volně dostupné na veřejném webu Katedry speciální pedagogiky PdF MU Brno. Bylo osloveno více než 300 žáků z 10 základních škol (Brno, Blansko, Boskovice) a vzorek byl rozdělen na intervenovanou a kontrolní skupinu. Znalosti a postoje žáků byly po každé etapě projektu ověřovány anonymními dotazníky. Ze statistického vyhodnocení sebraných dat vyplynulo, že projekt dokázal oddálit nástup rizikového chování školních dětí o 1-2 roky, což dává šanci intenzivního preventivního působení. Je ale potřebné současné využití různých preventivních nástrojů a strategií v rámci komunitní prevence.

Anglicky

Pupils at secondary school are from the perspective of the natural epidemiology of drug-risk behavior groups at risk of dependency. Low levels of life experiences, curiosity, desire for adventure, finding strengths and experiences need to contribute to the exhibition series of test substances and activities that can result in repeated application of habit. Therefore, several years ago established preventive project and realized three-year cohort study of the inquiry. It has been suggested 20 methodological sheets for tutors and working materials for pupils, which are now freely available on the public site of the Department of Special Education Faculty of Education, Masaryk University Brno. Were addressed more than 300 pupils from 10 elementary schools (Brno, Blansko, Boskovice) and the sample was divided into intervened and the control group. Knowledge and attitudes of pupils after every stage of the project verified anonymous questionnaires. A statistical evaluation of collected data showed that the project could delay the onset of risk behavior of school children of 1-2 years, which gives a chance to intense preventive action. But it is now necessary use of different preventive tools and strategies in the community prevention.

Návaznosti

MSM0021622443, záměr
Název: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání