KACHLÍK, Petr. Pilotní primárně preventivní protidrogový projekt zaměřený na rizikovou skupinu žáků druhého stupně základní školy. In NĚMEC, J., VOJTOVÁ, V. et al. (Eds.). Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Education of Socially Disadvantaged Pupils. 1. vyd. Brno: MU, 2009, s. 253-272. Speciální pedagogika. ISBN 978-80-210-5033-4.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Pilotní primárně preventivní protidrogový projekt zaměřený na rizikovou skupinu žáků druhého stupně základní školy
Název česky Pilotní primárně preventivní protidrogový projekt zaměřený na rizikovou skupinu žáků druhého stupně základní školy
Název anglicky Pilot primary preventive drugs project focused at pupils at risk secondary school
Autoři KACHLÍK, Petr (203 Česká republika, garant).
Vydání 1. vyd. Brno, NĚMEC, J., VOJTOVÁ, V. et al. (Eds.). Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Education of Socially Disadvantaged Pupils. od s. 253-272, 20 s. Speciální pedagogika, 2009.
Nakladatel MU
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor 30000 3. Medical and Health Sciences
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14410/09:00037651
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-80-210-5033-4
Klíčová slova česky Dotazník; kohorta; metodické listy; návykové chování; pracovní listy; program; prevence; studie; škola; závislost; žák
Klíčová slova anglicky Questionnaire; cohort; methodical instructions; addictive behavior; worksheets; program; prevention; study; school; addiction; pupil
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D., učo 2190. Změněno: 18. 1. 2010 16:12.
Anotace
Žáci druhého stupně základní školy patří z pohledu drogové epidemiologie mezi přirozené rizikové skupiny ohrožené závislostním chováním. Nízká úroveň životních zkušeností, zvědavost, touha po dobrodružství, hledání silných prožitků a potřeba exhibice přispívají ke zkoušení řady substancí a činností, které mohou při opakované aplikaci vyústit v návyk. Proto byla před několika lety sestaven preventivní projekt a realizována tříletá kohortová studie k jeho ověření. Bylo navrženo 20 metodických listů pro lektory a pracovní materiály pro žáky, které jsou dnes volně dostupné na veřejném webu Katedry speciální pedagogiky PdF MU Brno. Bylo osloveno více než 300 žáků z 10 základních škol (Brno, Blansko, Boskovice) a vzorek byl rozdělen na intervenovanou a kontrolní skupinu. Znalosti a postoje žáků byly po každé etapě projektu ověřovány anonymními dotazníky. Ze statistického vyhodnocení sebraných dat vyplynulo, že projekt dokázal oddálit nástup rizikového chování školních dětí o 1-2 roky, což dává šanci intenzivního preventivního působení. Je ale potřebné současné využití různých preventivních nástrojů a strategií v rámci komunitní prevence.
Anotace anglicky
Pupils at secondary school are from the perspective of the natural epidemiology of drug-risk behavior groups at risk of dependency. Low levels of life experiences, curiosity, desire for adventure, finding strengths and experiences need to contribute to the exhibition series of test substances and activities that can result in repeated application of habit. Therefore, several years ago established preventive project and realized three-year cohort study of the inquiry. It has been suggested 20 methodological sheets for tutors and working materials for pupils, which are now freely available on the public site of the Department of Special Education Faculty of Education, Masaryk University Brno. Were addressed more than 300 pupils from 10 elementary schools (Brno, Blansko, Boskovice) and the sample was divided into intervened and the control group. Knowledge and attitudes of pupils after every stage of the project verified anonymous questionnaires. A statistical evaluation of collected data showed that the project could delay the onset of risk behavior of school children of 1-2 years, which gives a chance to intense preventive action. But it is now necessary use of different preventive tools and strategies in the community prevention.
Návaznosti
MSM0021622443, záměrNázev: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
VytisknoutZobrazeno: 4. 9. 2024 20:05