C 2009

Pupils' Criteria for Textbook Evaluation: A Pupils Perspective on Verbal Representation of Geographical Concepts in Geography Textbooks

KNECHT, Petr

Základní údaje

Originální název

Pupils' Criteria for Textbook Evaluation: A Pupils Perspective on Verbal Representation of Geographical Concepts in Geography Textbooks

Název česky

Kritéria hodnocení didaktické transformace zeměpisných pojmů v učebnicích zeměpisu z pohledu žáků

Autoři

KNECHT, Petr (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

1. vyd. Tonsberg (Norway), Peace, democratization and reconciliation in textbooks and educational media. od s. 231-237, 7 s. IARTEM volume 9, 2009

Nakladatel

IARTEM and Vestfold College

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/09:00037658

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-0-9580587-6-6

Klíčová slova česky

didaktika geografie;výzkum učebnic; porozumění; didaktická transformace; učebnice

Klíčová slova anglicky

Didactics of geography;textbook research;geography textbooks;concepts;understanding

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 4. 4. 2018 11:54, doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D.

Anotace

V originále

The chapter acquaints with results of the research focused on 14/15 years old pupils criteria for the textual didactical transformation of geographical concepts in Czech geography textbooks. Initially the author defines the category of didactical transformation which is for this research comprehended as a process of simplifying and reducing of scientific knowledge and its appropriate intermediation to the pupils through the textbooks explanatory text. The research was based on pupils assessment of textual didactical transformation of 26 selected human geographical concepts mentioned in the 12 examined Czech textbooks from 8 different publishing houses. These 26 concepts had been found in the preview authors research as problematic understandable for the pupils. The research proceeded on the sample of 52 pupils in the age of 14/15 in two parallel classrooms at one lower secondary school in the town of Brno. The main research method was a working sheet based on all samples of textual didactical transformation of the 26 examined concepts in all researched textbooks. Afterwards the pupils should decide which textual didactical transformation sample they prefered and which sample they mostly disliked. The pupils needed to mention all reasons for their statements: which criteria widely influenced their decision. The result of the research is the finding that most of the 52 asked pupils give preference to that textual didactical transformation which is from their point of view brief, clear, apt and supplemented with varied examples. Strictly negative attitude have the asked pupils to that concepts textual didactical transformations which were extremely long, although the text was appropriate to pupils cognitive development.

Česky

Kapitola seznamuje s výsledky výzkumu hodnocení verbální didaktické transformace geografických pojmů uváděných v českých učebnicích zeměpisu z pohledu žáků. Nejdříve autor seznamuje s pojmem didaktická transformace, jenž je pro tuto práci klíčový. Prostřednictvím výzkumu bylo sledováno subjektivní hodnocení verbální didaktické transformace 26 geografických pojmů uvedených ve 12 českých učebnicích zeměpisu pro základní školy. Výzkumný vzorek představovalo 52 žáků ve věku 14 a 15 let. Výsledkem výzkumu je zjištění, že většina žáků dává přednost takovým verbálním didaktickým transformacím, které jsou z jejich pohledu srozumitelné, jasné, stručné a doplněné různými příklady. Negatigvně žáci hodnotili především takové ukázky, které byly příliš dlouhé, psané z pohledu žáků obtížným textem, ačkoliv zkoumaný text byl ve většině případů přiměřený věku žáků.

Návaznosti

LC06046, projekt VaV
Název: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání (Akronym: RECES)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Centrum základního výzkumu školního vzdělávání