D 2009

Problémové oblasti řízení mateřské školy

SYSLOVÁ, Zora

Basic information

Original name

Problémové oblasti řízení mateřské školy

Name in Czech

Problémové oblasti řízení mateřské školy

Name (in English)

Troubling fields of the kindergartners´school managing

Authors

SYSLOVÁ, Zora (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Hradec Králové, Dítě předškolního věku a jeho paidagogos, 9 pp. 2009

Publisher

GAUDEAMUS UHK

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/09:00037744

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-7041-647-1

Keywords (in Czech)

funkce managementu; plánování; organizován;, vedení lidí; personalistika; kontrola; vlastní hodnocení; hospitace; zpětná vazba

Keywords in English

management role; planning; organizing; people leading; human resources management; controlling; self-evaluation; feedback
Změněno: 4/3/2011 14:21, doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.

Abstract

V originále

Příspěvek formuluje problémové oblasti řízení mateřské školy z hlediska jednotlivých funkcí managementu, která vyplynula z výzkumných šetření. Vychází ze zkušeností ředitelek mateřských škol a jejich nejčastějších dotazů na seminářích s touto tématikou. Opírá se o teoretická východiska školského managementu a současně také o závěry České školní inspekce. V závěru se snaží o komparaci problémových oblastí v řízení mateřské školy s řízením procesu ve třídě. Pokouší se identifikovat dovednosti učitelek mateřských škol, které bude nutné rozvíjet v pregraduální přípravě na vysoké škole.

In English

The report formulates problematic fields of the kindergartens management on the view of elementary management functions resulting from the resaerch. It comes out from experiences of kindergartners headmasters and from their most frequent questions on the seminars. The report supports oneself by theoretical basis of the school management and also by conclusions of Czech School Inspection. In the closing part there is the attempt to compare the problematic fields of kindergarten management with the classe management. Report strives for idendification of the kindergartens teachers competences which will be urgenty developed in university pregraduated programmes.