Detailed Information on Publication Record
2009
Problémové oblasti řízení mateřské školy
SYSLOVÁ, ZoraBasic information
Original name
Problémové oblasti řízení mateřské školy
Name in Czech
Problémové oblasti řízení mateřské školy
Name (in English)
Troubling fields of the kindergartners´school managing
Authors
SYSLOVÁ, Zora (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Hradec Králové, Dítě předškolního věku a jeho paidagogos, 9 pp. 2009
Publisher
GAUDEAMUS UHK
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14410/09:00037744
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-7041-647-1
Keywords (in Czech)
funkce managementu; plánování; organizován;, vedení lidí; personalistika; kontrola; vlastní hodnocení; hospitace; zpětná vazba
Keywords in English
management role; planning; organizing; people leading; human resources management; controlling; self-evaluation; feedback
Změněno: 4/3/2011 14:21, doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.
V originále
Příspěvek formuluje problémové oblasti řízení mateřské školy z hlediska jednotlivých funkcí managementu, která vyplynula z výzkumných šetření. Vychází ze zkušeností ředitelek mateřských škol a jejich nejčastějších dotazů na seminářích s touto tématikou. Opírá se o teoretická východiska školského managementu a současně také o závěry České školní inspekce. V závěru se snaží o komparaci problémových oblastí v řízení mateřské školy s řízením procesu ve třídě. Pokouší se identifikovat dovednosti učitelek mateřských škol, které bude nutné rozvíjet v pregraduální přípravě na vysoké škole.
In English
The report formulates problematic fields of the kindergartens management on the view of elementary management functions resulting from the resaerch. It comes out from experiences of kindergartners headmasters and from their most frequent questions on the seminars. The report supports oneself by theoretical basis of the school management and also by conclusions of Czech School Inspection. In the closing part there is the attempt to compare the problematic fields of kindergarten management with the classe management. Report strives for idendification of the kindergartens teachers competences which will be urgenty developed in university pregraduated programmes.