MOTSCHNIG, Renate a Tomáš PITNER. Promoting a Humanistic Perspective of Creativity by Interpersonal Qualities and Web-Based Tools. In Visioning and Engineering the Knowledge Society. A Web Science Perspective. 1. vyd. Berlin / Heidelberg: Springer Verlag, 2009. s. 1-12. ISBN 978-3-642-04753-4. doi:10.1007/978-3-642-04754-1_1.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Promoting a Humanistic Perspective of Creativity by Interpersonal Qualities and Web-Based Tools
Název česky Posilování humanistické perspektivy tvořivosti pomocí mezilidských kvalit a webových nástrojů
Autoři MOTSCHNIG, Renate (40 Rakousko) a Tomáš PITNER (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání 1. vyd. Berlin / Heidelberg, Visioning and Engineering the Knowledge Society. A Web Science Perspective, od s. 1-12, 12 s. 2009.
Nakladatel Springer Verlag
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 10201 Computer sciences, information science, bioinformatics
Stát vydavatele Německo
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Impakt faktor Impact factor: 0.402 v roce 2005
Kód RIV RIV/00216224:14330/09:00067160
Organizační jednotka Fakulta informatiky
ISBN 978-3-642-04753-4
ISSN 0302-9743
Doi http://dx.doi.org/10.1007/978-3-642-04754-1_1
UT WoS 000273452000001
Klíčová slova anglicky human creativity;Person-Centered Approach;web-based services
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: RNDr. Pavel Šmerk, Ph.D., učo 3880. Změněno: 30. 4. 2014 05:54.
Anotace
The rapid rise of web-based services and tools for communication, collaboration and learning confronts us with the question, whether and under what conditions these tools have the potential to promote human creativity. In this paper we approach this question by first elaborating a person-centered and relational notion of creativity. Based on this perspective on creativity, we investigate the potential of web-based tools and usage contexts in order to find out in which ways they are likely to promote creativity. As a result it will be argued that creativity -- in a humanistic sense -- can be fostered by web-based tools only if certain conditions are met. These include specific personal (and interpersonal) qualities of the participating persons, such as openness to experience and a non-judgmental attitude, as well as requirements on web-based tools. The paper is intended to expose the dimensions and conditions under which web-based tools can be used in ways most likely promote creativity.
Anotace česky
Prudký vzestup používání webových služeb a nástrojů pro komunikaci a spolupráci nás konfrontuje s otázkou, zda a za jakých podmínek tyto nástroje posilují lidskou kreativitu. Článek tyto podmínky analyzuje z pohledu humanisticky orientované psychologie postavené na přístupu orientovaném na člověka.
VytisknoutZobrazeno: 19. 3. 2024 11:44