2009
Promoting a Humanistic Perspective of Creativity by Interpersonal Qualities and Web-Based Tools
MOTSCHNIG, Renate a Tomáš PITNERZákladní údaje
Originální název
Promoting a Humanistic Perspective of Creativity by Interpersonal Qualities and Web-Based Tools
Název česky
Posilování humanistické perspektivy tvořivosti pomocí mezilidských kvalit a webových nástrojů
Autoři
MOTSCHNIG, Renate (40 Rakousko) a Tomáš PITNER ORCID (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
1. vyd. Berlin / Heidelberg, Visioning and Engineering the Knowledge Society. A Web Science Perspective, od s. 1-12, 12 s. 2009
Nakladatel
Springer Verlag
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
10201 Computer sciences, information science, bioinformatics
Stát vydavatele
Německo
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Impakt faktor
Impact factor: 0.402 v roce 2005
Kód RIV
RIV/00216224:14330/09:00067160
Organizační jednotka
Fakulta informatiky
ISBN
978-3-642-04753-4
ISSN
UT WoS
000273452000001
Klíčová slova anglicky
human creativity;Person-Centered Approach;web-based services
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 30. 4. 2014 05:54, RNDr. Pavel Šmerk, Ph.D.
V originále
The rapid rise of web-based services and tools for communication, collaboration and learning confronts us with the question, whether and under what conditions these tools have the potential to promote human creativity. In this paper we approach this question by first elaborating a person-centered and relational notion of creativity. Based on this perspective on creativity, we investigate the potential of web-based tools and usage contexts in order to find out in which ways they are likely to promote creativity. As a result it will be argued that creativity -- in a humanistic sense -- can be fostered by web-based tools only if certain conditions are met. These include specific personal (and interpersonal) qualities of the participating persons, such as openness to experience and a non-judgmental attitude, as well as requirements on web-based tools. The paper is intended to expose the dimensions and conditions under which web-based tools can be used in ways most likely promote creativity.
Česky
Prudký vzestup používání webových služeb a nástrojů pro komunikaci a spolupráci nás konfrontuje s otázkou, zda a za jakých podmínek tyto nástroje posilují lidskou kreativitu. Článek tyto podmínky analyzuje z pohledu humanisticky orientované psychologie postavené na přístupu orientovaném na člověka.