D 2009

Promoting a Humanistic Perspective of Creativity by Interpersonal Qualities and Web-Based Tools

MOTSCHNIG, Renate a Tomáš PITNER

Základní údaje

Originální název

Promoting a Humanistic Perspective of Creativity by Interpersonal Qualities and Web-Based Tools

Název česky

Posilování humanistické perspektivy tvořivosti pomocí mezilidských kvalit a webových nástrojů

Autoři

MOTSCHNIG, Renate (40 Rakousko) a Tomáš PITNER ORCID (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

1. vyd. Berlin / Heidelberg, Visioning and Engineering the Knowledge Society. A Web Science Perspective, od s. 1-12, 12 s. 2009

Nakladatel

Springer Verlag

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

10201 Computer sciences, information science, bioinformatics

Stát vydavatele

Německo

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Impakt faktor

Impact factor: 0.402 v roce 2005

Kód RIV

RIV/00216224:14330/09:00067160

Organizační jednotka

Fakulta informatiky

ISBN

978-3-642-04753-4

ISSN

UT WoS

000273452000001

Klíčová slova anglicky

human creativity;Person-Centered Approach;web-based services

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 30. 4. 2014 05:54, RNDr. Pavel Šmerk, Ph.D.

Anotace

V originále

The rapid rise of web-based services and tools for communication, collaboration and learning confronts us with the question, whether and under what conditions these tools have the potential to promote human creativity. In this paper we approach this question by first elaborating a person-centered and relational notion of creativity. Based on this perspective on creativity, we investigate the potential of web-based tools and usage contexts in order to find out in which ways they are likely to promote creativity. As a result it will be argued that creativity -- in a humanistic sense -- can be fostered by web-based tools only if certain conditions are met. These include specific personal (and interpersonal) qualities of the participating persons, such as openness to experience and a non-judgmental attitude, as well as requirements on web-based tools. The paper is intended to expose the dimensions and conditions under which web-based tools can be used in ways most likely promote creativity.

Česky

Prudký vzestup používání webových služeb a nástrojů pro komunikaci a spolupráci nás konfrontuje s otázkou, zda a za jakých podmínek tyto nástroje posilují lidskou kreativitu. Článek tyto podmínky analyzuje z pohledu humanisticky orientované psychologie postavené na přístupu orientovaném na člověka.