VACULOVÁ, Ivana. Postavení učebních úloh v procesu osvojování dovedností žáků během výuky fyziky. (Representation of the teaching tasks in the process of the pupil`s skills acquisition in the physics education). In DIDFYZ 2008. Vyučovanie fyziky vo svetle nových poznatkov ved. 2008.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Postavení učebních úloh v procesu osvojování dovedností žáků během výuky fyziky.
Name (in English) Representation of the teaching tasks in the process of the pupil`s skills acquisition in the physics education
Authors VACULOVÁ, Ivana.
Edition DIDFYZ 2008. Vyučovanie fyziky vo svetle nových poznatkov ved, 2008.
Other information
Type of outcome Presentations at conferences
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
Keywords in English skills; skill acquirement; physics instruction; learning task; videostudy
Changed by Changed by: Mgr. Ivana Medková, Ph.D., učo 63881. Changed: 9/1/2010 23:01.
Abstract
Příspěvek popisuje metodologický postup a hlavní výsledky výzkumu výuky fyziky realizovaného prostřednictvím videostudie. Jeho cílem bylo posoudit zastoupení učebních úloh v jednotlivých etapách procesu osvojování dovedností žáků základní školy. Videostudie byla prováděna na 27 vyučovacích hodinách a zkoumala četnosti a časové zastoupení druhů úloh podle různých kategorií (např. způsobu požadovaného řešení, druhu řešitele apod.). Výsledky ukazují nízké zastoupení problémových, komplexních a experimentálních úloh ve výuce. To by mohlo vést k nedostatečnému rozvoji některých klíčových kompetencí žáků.
Abstract (in English)
The study presents the methodology and main results of the research carried out using videostudy. We aimed to assess the representation of the teaching tasks in the individual stages of skill acquisition by basic school pupils. Videostudy is carried out during 27 lessons and examines frequency and time devoted to the individual tasks, based on the several criterions (e.g. way of the solving, type of the solver). Research results show the low representation of the problem or complex tasks, and tasks demanding experimental approach in the pupil education. This may lead to the insufficient development of some key competencies.
PrintDisplayed: 18/7/2024 10:33