J 2009

Srovnání používání strategií učení cizímu jazyku u studentů osmiletých a čtyřletých gymnáziích

VLČKOVÁ, Kateřina

Základní údaje

Originální název

Srovnání používání strategií učení cizímu jazyku u studentů osmiletých a čtyřletých gymnáziích

Název česky

Srovnání používání strategií učení cizímu jazyku u studentů osmiletých a čtyřletých gymnáziích

Název anglicky

The comparison of foreign language strategy use at upper secondary school level

Autoři

VLČKOVÁ, Kateřina (203 Česká republika, garant)

Vydání

Pedagogická orientace, Brno, ČPdS, 2009, 1211-4669

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/09:00038286

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

strategie uceni; gymnazia; cizi jazyk

Klíčová slova anglicky

learning strategies; upper secondary comprehensive education; foreign language

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 29. 3. 2010 12:58, doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D.

Anotace

V originále

Na specifickém tématu používání strategií učení se cizímu jazyku bylo na 13 brněnských gymnáziích zjišťováno, zda se studenti navštěvující osmiletý a čtyřletý vzdělávací program gymnázia liší v používání strategií a ve vybraných proměnných, které používání strategií ovlivňují nebo s ním souvisí, jako jsou motivace, počet jazyků, které se student učí nebo sebedůvěra. Dále v proměnných, které jsou používáním strategií ovlivňovány, jako jsou známka, znalost jazyka nebo míra rozvoje jazykových dovedností. Systematické rozdíly mezi osmiletými a čtyřletými gymnázii nebyly nalezeny. Objevovaly se pouze rozdíly mezi jednotlivými školami a určité rozdíly v používání dílčích strategií. Studenti osmiletého gymnázia oproti studentům čtyřletého gymnázia nedosahovali vyšší úrovně v oblasti osvojení strategií učení jako částí kompetence k učení, která představuje jeden z očekávaných vzdělávacích výsledků gymnaziálního vzdělávání.

Anglicky

A specific research on the competency to learn a foreign language with particular focus on learning strategies (as stated in the Framework Education Programme for Grammar Schools 2007) was conducted at 13 grammar schools in Brno. Differences in the use of strategies, factors influencing the use of strategies (gender, motivation, self-confidence and others) and factors influenced by the use of learning strategies (proficiency level, development of language competencies or school notes) are described. No systematic differences between the two educational programmes of grammar schools (8-year study and 4-year study) were found. The only differences found were those between particular schools. There was no benefit in the development of learning strategies in studying longer at the upper secondary comprehensive grammar schools in comparison to the traditionally later start of this selective education.

Návaznosti

LC06046, projekt VaV
Název: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání (Akronym: RECES)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Centrum základního výzkumu školního vzdělávání