KACHLÍK, Petr, Zuzana ČUČKOVÁ, Marie HAVELKOVÁ a Pavel MENŠÍK. Problematika virtuálních drog ve vzorku studentů Masarykovy univerzity. PdF MU, 2010.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Problematika virtuálních drog ve vzorku studentů Masarykovy univerzity
Název česky Problematika virtuálních drog ve vzorku studentů Masarykovy univerzity
Název anglicky The Issue of Virtual Drugs in The Sample of Masaryk University Students
Autoři KACHLÍK, Petr, Zuzana ČUČKOVÁ, Marie HAVELKOVÁ a Pavel MENŠÍK.
Vydání 2010.
Nakladatel PdF MU
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Přehledové a vzdělávací texty
Obor 30000 3. Medical and Health Sciences
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky Dotazník; gambling; internet; postoje; prevence; studie; univerzita; vysokoškolský student; virtuální droga; závislost
Klíčová slova anglicky Questionnaire; gambling; internet; attitudes; prevention; study; university; university student; virtual drug; dependence
Změnil Změnil: doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D., učo 2190. Změněno: 17. 2. 2010 17:37.
Anotace
Pomocí anonymního dotazníku o 21 položkách bylo osloveno 2475 prezenčních studentů všech 9 fakult Masarykovy univerzity. Otázky byly zaměřeny na hru na automatech, na počítači nebo herní konzoli, používání mobilních telefonů, internetu, sázky, poruchy příjmu potravy, finanční půjčky, internetové bankovnictví. Na hracím automatu hrála během života třetina dotazovaných, na výherním pětina, počítačové hry hrálo v životě 80 % souboru, čas strávený hrou činí nejčastěji jednu hodinu denně. Třetina dotazovaných užívá mobilní telefon k telefonování, polovina k posílání SMS, MMS, nejčastěji do 1 hodiny denně. Internet respondenti využívají ve 40 % k surfování na webu, asi 15 % pracuje ve webových aplikacích, obdobně s elektronickou poštou, nebo je zapojeno do některé ze sociálních sítí, desetina chatuje. On-line prací či zábavou sledované osoby tráví nejčastěji 1-3 hodiny denně. Více než tři čtvrtiny se setkaly s riziky na internetu, zejména šlo o viry, červy a trojské koně, spam, pirátský software, snahu o podvodné vylákání citlivých dat (phising), prezentaci rasismu a xenofobie. Více než 40 % souboru si někdy v životě vsadilo. U mužů převažovaly tipy na sportovní výsledky, u žen číselné loterie. Ženy přiznaly výskyt poruch příjmu potravy, a to jak mentální bulimie, tak anorexie, vyhledaly kvůli tomu odbornou pomoc. Kvůli hře či sázce si někdy v životě půjčila asi 3 % dotazovaných. Téměř tři čtvrtiny respondentů využívají internetové bankovnictví, většinou několikrát měsíčně. Téměř třetina souboru si koupila dražší spotřební zboží, které nutně nepotřebovala, 5 % si na to vzalo půjčku. Ke hře či sázkám dotazované nejčastěji přivedli náhodní známí a přátelé. Z důvodů šlo nejčastěji o zvědavost, navození příjemných pocitů či odbourání psychického stresu, ev. rychlý zisk financí. Dostupnost počítače a internetu je pro respondenty velmi snadná, dostupnost sázení a automatů relativně snadná. Dvě třetiny dotazovaných souhlasí s pravidelným používáním mobilu více než hodinu denně, třetina s pravidelnou hrou na počítači či konzoli více než hodinu denně, s experimentem s hrou na automatu, 40 % se sázkařským pokusem, tři čtvrtiny se surfováním na internetu více než hodinu denně. Poradenské a terapeutické služby zaměřené na závislostní chování využilo jen asi 1 % dotazovaných. Většina respondentů považuje problematiku virtuálních drog za důležitou a myslí se, že jí je na MU věnována dostatečná pozornost.
Anotace anglicky
Using an anonymous questionnaire of 21 items were addressed and the 2475 full-time students from all 9 faculties of Masaryk University. Questions were focused on the game machines, computer or game console, the use of mobile phones, internet, gambling, eating disorders, financial loans, internet banking. The slot machine play during the life of one third of respondents, the winning fifth, computer games played in the lives of 80% of the file, time spent playing is usually one hour a day. Third of respondents used a mobile phone to make phone calls, half of them to send SMS, MMS, usually within 1 hour a day. Respondents use the Internet in 40% surf the Web, about 15% work in Web applications, by analogy with e-mail, or involved in some of the social networking, chatting tenth. On-line reference works and fun people usually spend 1-3 hours a day. More than three quarters of the risks encountered on the Internet, in particular, were viruses, worms and Trojan horses, spam, pirated software, the efforts of fraudulent elicitation of sensitive data (phising), presentation of racism and xenophobia. More than 40% of the group you have ever bet. In men predominated tips on sports scores, lottery numbers for women. Women admitted the occurrence of eating disorders, and both bulimia nervosa and anorexia, due to seek professional help. Due to the game and stakes you have ever borrowed about 3% of respondents. Almost three quarters of respondents use internet banking, usually several times a month. Nearly a third set she bought a more expensive consumer goods that are not necessarily needed, 5% took out a loan. Games and betting questioned often brought casual acquaintances and friends. The reason was mostly a curiosity, evoke pleasant feelings and the elimination of psychological stress, ev. quick financial gain. Availability of computers and the Internet is very easy for the respondents, the availability of gambling machines and relatively easy. Two thirds of respondents agree with the regular use of mobile phone more than an hour a day, a third scheduled game on PC or console more than an hour a day, experiment with the game on the machine, 40% are betting experiment, three quarters are surfing the Internet for more than an hour. Counseling and therapeutic services to the dependency behavior have used only about 1% of respondents. Most respondents considered the issue of virtual drugs as an important and think that she is Masaryk given sufficient attention.
Návaznosti
MSM0021622421, záměrNázev: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Škola a zdraví pro 21. století
VytisknoutZobrazeno: 19. 4. 2024 06:21