J 2008

Modalization, Serialization and Intervalization

RACLAVSKÝ, Jiří

Základní údaje

Originální název

Modalization, Serialization and Intervalization

Název česky

Modalizace, serializace a intervalizace

Název anglicky

Modalization, Serialization and Intervalization

Autoři

RACLAVSKÝ, Jiří (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Acta Musicologica, Brno, Český hudební fond, 2008, 1214-5955

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

Umění, architektura, kulturní dědictví

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/08:00038452

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova anglicky

modal scales; serial music; musical theory; musicology

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 10. 4. 2011 15:29, Ing. Mgr. Zdeňka Jastrzembská, Ph.D.

Anotace

V originále

The paper focuses on modal, serial and interval musical composition with references to Alois Piňos' generalizing theoretical work. Modality (e.g., a lot of classical European music) stems from selections of tones (rarely: intervals-pitches); the series of tones (especially melodies) are secondary. Serialism stems from selections of series (e.g. common serialism); the tone background is secondary. In one musical composition, a piece of musical segment might be exploited both ways, with different amount of demonstrativeness.

Anglicky

The paper focuses on modal, serial and interval musical composition with references to Alois Piňos' generalizing theoretical work. Modality (e.g., a lot of classical European music) stems from selections of tones (rarely: intervals-pitches); the series of tones (especially melodies) are secondary. Serialism stems from selections of series (e.g. common serialism); the tone background is secondary. In one musical composition, a piece of musical segment might be exploited both ways, with different amount of demonstrativeness.