2008
Modalization, Serialization and Intervalization
RACLAVSKÝ, JiříZákladní údaje
Originální název
Modalization, Serialization and Intervalization
Název česky
Modalizace, serializace a intervalizace
Název anglicky
Modalization, Serialization and Intervalization
Autoři
RACLAVSKÝ, Jiří (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Acta Musicologica, Brno, Český hudební fond, 2008, 1214-5955
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/08:00038452
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova anglicky
modal scales; serial music; musical theory; musicology
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 10. 4. 2011 15:29, Ing. Mgr. Zdeňka Jastrzembská, Ph.D.
V originále
The paper focuses on modal, serial and interval musical composition with references to Alois Piňos' generalizing theoretical work. Modality (e.g., a lot of classical European music) stems from selections of tones (rarely: intervals-pitches); the series of tones (especially melodies) are secondary. Serialism stems from selections of series (e.g. common serialism); the tone background is secondary. In one musical composition, a piece of musical segment might be exploited both ways, with different amount of demonstrativeness.
Anglicky
The paper focuses on modal, serial and interval musical composition with references to Alois Piňos' generalizing theoretical work. Modality (e.g., a lot of classical European music) stems from selections of tones (rarely: intervals-pitches); the series of tones (especially melodies) are secondary. Serialism stems from selections of series (e.g. common serialism); the tone background is secondary. In one musical composition, a piece of musical segment might be exploited both ways, with different amount of demonstrativeness.