GREGAR, Tomáš, Miroslav WARCHIL, Igor ZEMSKÝ a Tomáš PITNER. Fresnel Editor - knowledge visualization. In Sborník konference Informatika XXIII 2010. 1. vyd. Brno: UI PEF MENDELU v Brně. s. 95-97, 6 s. ISBN 978-80-7375-394-8. 2010.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Fresnel Editor - knowledge visualization
Název česky Fresnel Editor - vizualizace znalostí
Autoři GREGAR, Tomáš (203 Česká republika, garant), Miroslav WARCHIL (203 Česká republika), Igor ZEMSKÝ (203 Česká republika) a Tomáš PITNER (203 Česká republika).
Vydání 1. vyd. Brno, Sborník konference Informatika XXIII 2010, od s. 95-97, 6 s. 2010.
Nakladatel UI PEF MENDELU v Brně
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 10201 Computer sciences, information science, bioinformatics
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14330/10:00043261
Organizační jednotka Fakulta informatiky
ISBN 978-80-7375-394-8
Klíčová slova česky Fresnel; RDF; vizualizace RDF; sémantický web; prohlížení
Klíčová slova anglicky Fresnel; RDF; RDF visualization; Semantic Web; browsing
Štítky Fresnel, knowledge repository, prohlížení, RDF, sémantický web, visualization, vizualizace RDF
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: RNDr. Tomáš Gregar, učo 4099. Změněno: 24. 5. 2010 10:33.
Anotace
RDF language is a core of the Semantic Web. It represents a storage layer of the dokument semantics. This machine-readable structure should be also presented in more human-friendly form than standard RDF serializations (Noppens, 2008), (Qiu, 2007). There are several proposals of declarative languages for RDF visualizations. W3 Consorcium created the proposal of the language Fresnel (Bizer, 2005), (Bizer, 2006). This language was accepted by semantic web developers, some implementations were developed. Nonethless general editor was not developed yet. (Pietriga, 2005). The aim of our paper is to briefly introduce the existing applications and libraries and show their issues. Then we discuss the need of general editor for creating and adapting the RDF visualization stylesheets, describe its concept and modular structure. The visualization process is also described. This editor is under development since 12/2008. It has been developed (and defended) as the student project and now as a part of the research project Semantic e-learning (see the acknowledgment). The final part of the paper introduces the actual aims of the application development (semantic database visualization module, further collaboration with the JFresnel (JFresnel, 2008), graph visualization and e-learning utilization).
Anotace česky
RDF je základním komponentem sémantického webu. Umožňuje ukládat znalosti o obsahu dokumentů ve strojově zpracovatelné formě. Tato data je ale výhodnější zobrazovat i ve formě čitelnější, než jsou původní serializace RDF (Noppens, 2008), (Qiu, 2007). Vytvořením deklarativního jazyka schopného popsat vizualizaci RDF se zabývalo i W3C a byl navržen jazyk Fresnel (Bizer, 2005), (Bizer, 2006). Tento jazyk má několik zkušebních implementací a doplňků (Pietriga, 2005), neexistoval pro něj ale obecný funkční editor. Cílem našeho příspěvku je nejprve stručně představit některé existující aplikace a knihovny. To také ukáže problémy vedoucí k návrhu vlastního editoru. Následně pak popíšeme koncept a strukturu modulárního editoru pro tvorbu a úpravu vizualizačních šablon pro zobrazování RDF dat - Fresnel Editor. Jsou v něm představeny jednotlivé moduly a hlavní vizualizační postup. Editor je vyvíjen od 12/2008. Nejprve jako samostatný studentský projekt (a jako takový obhájen) a poté jako část výzkumného projektu Sémantický e-learning (viz podpora příspěvku). V poslední části článku pak čtenáře seznamujeme s aktuálními směry vývoje aplikace (modul pro vizualizaci dat uložených v sémantické databázi, další rozvoj spolupráce na knihovně JFresnel (JFresnel, 2008), grafová vizualizace a další využití při výuce).
Návaznosti
MUNI/G/0121/2009, interní kód MUNázev: Sémantický e-learning
Investor: Masarykova univerzita, Sémantický e-learning, Kat. G - Podpora týmové výzkumné činnosti studentů v oborech lékařství, zdravotnictví, přírodovědy a informatiky - rozvojový projekt + specifický výzkum
VytisknoutZobrazeno: 28. 3. 2024 11:40