2010
Vzdělávání sportovních trenérů
JŮVA, VladimírZákladní údaje
Originální název
Vzdělávání sportovních trenérů
Název česky
Vzdělávání sportovních trenérů
Název anglicky
Coach education
Autoři
JŮVA, Vladimír (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
1. vyd. Ostrava, Český pedagogický výzkum v mezinárodním kontextu, od s. 223-232, 10 s. 2010
Nakladatel
Pedagogická fakulta OU
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
Sport a aktivity volného času
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14510/10:00043367
Organizační jednotka
Fakulta sportovních studií
ISBN
978-80-7368-769-4
Klíčová slova česky
sportovní trenér; trenérství; trenérská profese; pedagogická odpovědnost; trenérské vzdělávání; výzkum trenérského vzdělávání
Klíčová slova anglicky
coach; coaching; coach profession; pedagogical responsibility; coach education; research of coach education
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 26. 4. 2011 15:36, Mgr. Eva Špillingová
V originále
Příspěvek se zabývá vzděláváním a dalším vzděláváním sportovních trenérů, kteří jako pedagogičtí pracovníci podstatně determinují nejen sportovní, ale i volnočasové a vzdělávací aktivity zejména mladé generace. Úvodní část shrnuje současné tendence trenérského vzdělávání, které kladou důraz na osobnostní a sociální přípravu trenérů, na etické aspekty trenérství a na pedagogickou odpovědnost. Příspěvek dále analyzuje data z provedeného dotazníkové šetření. Oslovení sportovní trenéři často uvádějí, že je absolvované vzdělávání dobře připravilo po stránce teoretické, nedostatečně však na vlastní trenérskou praxi. Významnější roli by mělo sehrávat další trenérské vzdělávání, které by mělo pružněji reagovat zejména na aktuální problémy soudobé trenérské praxe.
Anglicky
The paper deals with education and further education of coaches who as educators significantly determine not only sport activities but also leisure and educational activities primarily in young generation. The introductory part summarises current trends in coach education, which emphasise personality and social training of coaches, ethical aspects of coaching and pedagogical responsibility. Further, the paper analyses data from a questionnaire investigation. The addressed coaches often state that the education they completed prepared them well as regards theory, however concerning their coaching practice it was insufficient. A more significant role should be played by further coach education, which should more swiftly react to the current problems of coaching practice.