Detailed Information on Publication Record
2006
Socioprofesní dimenze edukace žáků se zrakovým postižením.
RÖDEROVÁ, PetraBasic information
Original name
Socioprofesní dimenze edukace žáků se zrakovým postižením.
Name (in English)
Social and professional dimension of education of visually impaired pupils.
Authors
Edition
Disertační práce. Brno, 231 pp. 2006
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Účelové publikace
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
speciální pedagogika; zrakové postižení; edukace; integrace; inkluze; profesní příprava; klíčové kompetence; sociální kompetence; efektivní formy výuky; sociální učení; sebeurčení; aktivní přístup k životu; akceptace postižení; potenciality osobnosti; využívání kompenzačních pomůcek.
Keywords in English
education; special education; visual impairment; inclusion; vocational training; key competencies; social competencies; effective classroom practices; social learning; self-determination; active participation; acceptance of an impairment; potencial of a personality; use of compensatory aids and technologies.
Změněno: 10/3/2010 17:27, PhDr. Petra Röderová, Ph.D.
V originále
Disertační práce analyzuje možnosti edukace a profesní přípravy osob s postižením zraku a zdůrazňuje včasné rozvíjení kompetencí během procesu edukace v prostředí speciálních i běžných škol. Z empirického šetření vyplynuly problematické oblasti v rozvoji kompetencí žáků a studentů se zrakovým postižením a byly vyvozeny závěry pro jejich rozvíjení efektivními formami výuky.
In English
The thesis analyses possibilities of education and vocational training by visually impaired persons. It emphasizes the need of early support of competencies during the education in special and mainstream schools. The research showed the problematic areas of competencies of visually impaired pupils and students and there were formed the conclusions for support of competencies within effective classroom practices.