BERESNĚVIČIÚTÉ NOSÁLOVÁ, Halina. New Patrons of Art: A Presentation of the Support for the Arts by the Businessmen in Brno and Vilnius Press in the First Half of the 19th Century. In Aleš ZÁŘICKÝ (ed.). The Involvement of Businessmen in Local and Regional Public Life in Central Europe 1800-1914 : contributions for the XVth World Economic History Congress in Utrecht, the Netherlands, from 3 to 7 August 2009. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě. s. 73-92, 19 s. ISBN 978-80-7368-683-3. 2009.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název New Patrons of Art: A Presentation of the Support for the Arts by the Businessmen in Brno and Vilnius Press in the First Half of the 19th Century.
Název česky Nove mecenašstvi: prezentace podnikatelske podpory uměni ve Vilniuskem a Brněnskem tisku 19. stoleti.
Autoři BERESNĚVIČIÚTÉ NOSÁLOVÁ, Halina.
Vydání Ostrava, The Involvement of Businessmen in Local and Regional Public Life in Central Europe 1800-1914 : contributions for the XVth World Economic History Congress in Utrecht, the Netherlands, from 3 to 7 August 2009, od s. 73-92, 19 s. 2009.
Nakladatel Ostravská univerzita v Ostravě
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 60101 History
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-80-7368-683-3
Klíčová slova česky socializace elit, podnikatele, charita, mecenášství
Klíčová slova anglicky elite socialisation, businessmen, charity, art patronage
Štítky Art Patronage, charity
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Halina Beresnevičiúte Nosalova, Ph.D., M.A., učo 69850. Změněno: 29. 5. 2014 11:30.
Anotace
The paper analyses the reports on cultural events in Vilnius and Brno press as the field of elite socialisation and particularly the discursive presentation of the businessmen, who participated in collective cultural events. The situation of a small capital town allows observing and explaining the strong influence of the models of aristocratic self-presentation on the self-presentation of the pretenders to the new elites. Dominant was the aristocratic imperative to engage unselfishly for the public goals of charity, spread of civilisation (and cultivated taste for art) and imperial welfare. In the presentation of the contributions of non-nobles, the virtue of unselfish work was certainly dominant against the (artistic) quality of the production. Nevertheless, the very chances to appear publicly in collective cultural events, by the side of and according to the example of aristocrats, promoted the idea of meritocratic elite and opened the field for the competition and compromises of the old and new elites.
VytisknoutZobrazeno: 18. 4. 2024 11:15