2010
Kaple sv. Anny na Olomouckém hradě a svatoanenský kult na Moravě kolem roku 1600
JAKUBEC, OndřejZákladní údaje
Originální název
Kaple sv. Anny na Olomouckém hradě a svatoanenský kult na Moravě kolem roku 1600
Název česky
Kaple sv. Anny na Olomouckém hradě a svatoanenský kult na Moravě kolem roku 1600
Název anglicky
The Chapel of St. Anne at the Olomouc Castle and the Cult of St. Anne in Moravia around 1600
Autoři
JAKUBEC, Ondřej (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
1. vyd. Olomouc, Arcidiecézní muzeum na Olomouckém hradě. Příspěvky z mezinárodní konference. The Archdiocesan Museum at Olomouc Castle. Proceedings from the International Conference, od s. 197-209, 13 s. 2010
Nakladatel
Muzeum umění Olomouc
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14210/10:00043689
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
978-80-87149-11-9
Klíčová slova česky
Renesanční architektura; manýrismus; protobaroko; konfesionalizace; Morava; Olomoucký hrad
Klíčová slova anglicky
Renaissance architecture; Mannerism; Proto-Baroque; confessionalization; Moravia; Olomouc Castle
Štítky
Změněno: 23. 1. 2014 23:35, prof. Mgr. Ondřej Jakubec, Ph.D.
V originále
Studie se věnuje výjimečné manýrsitické kapli sv. Anny na Olomouckém hradě. Stavba je symptomatickou architekturou po roce 1600, kdy se velmi obtížně odlišuje vrtsva pozdní renesance, manýrismu a protobaroka. Vedle těchto formálních otázek je přestavba kaple jedinečným příkaldem konfesionalizační architektury moravského katolicismu před Bílou horou, akcentující mj. programovou obnovu tradičních světeckých kultů.
Anglicky
The study examines the remarkable Mannerist structure of the Chapel of St. Anne at the Olomouc Castle. The building is of interest as a remarkable work of architecture after 1600 refusing to be categorised into a unified stylistic label whether that be the terms of the late Renaissance, Mannerism or the proto-Baroque. Apart from these formal aspects, the restoration work on the Chapel of St. Anne is a unique testimony to the confessionalization work of the Moravian Catholic hierarchy which after the Council of Trent began to consciously and in organised fashion restore the traditional and distinctive Catholic cults, in particular the local patron saints as part of the framework of religious renewal.