FENYK, Jaroslav. European Public Prosecutor - A Step towards Mutual Recognition, or Establishment of European Criminal Justice? In Czech yearbook of international law - Second Decade Ahead: Tracing the Global Crisis 2010. 1. vydání. New York: Juris Publishing, Inc., 2010, s. 187-205. ISBN 978-1-57823-272-7.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název European Public Prosecutor - A Step towards Mutual Recognition, or Establishment of European Criminal Justice?
Název česky Evropský prokurátor - krok směrem k vzájemnému uznávání nebo vznik evropské federální justice?
Autoři FENYK, Jaroslav (203 Česká republika, garant).
Vydání 1. vydání. New York, Czech yearbook of international law - Second Decade Ahead: Tracing the Global Crisis 2010, od s. 187-205, 19 s. 2010.
Nakladatel Juris Publishing, Inc.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50500 5.5 Law
Stát vydavatele Spojené státy
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14220/10:00043894
Organizační jednotka Právnická fakulta
ISBN 978-1-57823-272-7
Klíčová slova česky evropský veřejný žalobce; ochrana finančních zájmů ES; Corpus Juris; Corpus Juris 2000; Zelená kniha; trestní řízení; evropský justiční prostor; spolupráce v trestních věcech
Klíčová slova anglicky European Public Prosecutor; protection of the financial interests of the European Communities; Corpus Juris; Corpus Juris 2000; Green Paper; criminal proceedings; European Judicial Area; cooperation in criminal matters
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: prof. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D., DSc., Univ. Priv. Prof., učo 5338. Změněno: 13. 5. 2010 09:05.
Anotace
This article deals with the project of the European Public Prosecutor in the European Union. The origin and establishment of the institution of the European Public Prosecutor is directly related, above all, to the protection of budgets (financial interests) of the European Communities, or the European Union, against various forms of criminal activity (fraud, corruption, abuse of powers, etc.). The attempts to introduce this institution in the European Union, however, face resistance of the Member States against limiting sovereignty (jurisdiction) in the area of criminal law. Any similarity to the operation of federal and national jurisdiction in the United States of America is therefore still quite remote.
Anotace česky
Po zavedení tzv. Schengenského prostoru tvořeného územím EU bez vnitřních hraničních kontrol dochází v EU postupně k nárůstu různých forem přeshraniční kriminality. Členské státy nejsou schopny bez vzájemné spolupráce účinně postihovat tyto projevy. Proto se úsilí EU zaměřuje na vytvoření efektivního systému trestního stíhání, který by na celém území EU vedl Evropský veřejný žalobce. Lisabonská smlouva obsahuje možnost zřízení tohoto úřadu. Evropský veřejný žalobce by zatím měl působit při trestním řízení ve věcech poškozujících nebo ohrožujících finanční zájmy ES, což je oblast společného zájmu EU a členských států. Smlouva však vytváří pouze právní rámec bez závěrů o organizační struktuře a působnosti. Projekt Evropského veřejného žalobce však byl rozpracován v několika dřívějších dokumentech (Corpus Juris a Zelená kniha o Evropském veřejném žalobci), z nichž lze při tvorbě podrobnějších předpisů spolehlivě vycházet.
VytisknoutZobrazeno: 25. 4. 2024 09:08