D 2010

E-learning 2.0 v informatice na Masarykově a Vídeňské univerzitě

PITNER, Tomáš a Tomáš GREGAR

Základní údaje

Originální název

E-learning 2.0 v informatice na Masarykově a Vídeňské univerzitě

Název česky

E-learning 2.0 v informatice na Masarykově a Vídeňské univerzitě

Autoři

PITNER, Tomáš (203 Česká republika, garant) a Tomáš GREGAR (203 Česká republika)

Vydání

1. vyd. Brno, Informatika XXIII/2010, od s. 95-97, 6 s. 2010

Nakladatel

UI PEF MENDELU v Brně

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

10201 Computer sciences, information science, bioinformatics

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14330/10:00043979

Organizační jednotka

Fakulta informatiky

ISBN

978-80-7375-394-8

Klíčová slova česky

E-learning 2.0; LMS; web 2.0

Klíčová slova anglicky

E-learning 2.0; LMS; web 2.0

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 24. 5. 2010 10:51, RNDr. Tomáš Gregar

Anotace

V originále

Příspěvek se pokouší nastínit způsoby použití a zdůvodnit význam služeb označovaných jako Web 2.0 v elektronické podpoře výuky, seznámí s pojmem E-learning 2.0 a konektivizmus, z něhož z pohledu pedagogické metody vychází. Poukáže na rozdílné nazírání na povahu těchto služeb z pohledu velkých systémů LMS nasazených na Masarykově a Vídeňské univerzitě a na způsoby, jakými se tyto systémy s fenoménem Web 2.0 vypořádávají. Univerzitní systémy podpory výuky nabízí v rozšiřující se míře nástroje typické pro komunitní služby a sociální sítě zahrnované pod aplikace Web 2.0. Kromě toho je možné využít a dokonce integrovat za určitých podmínek služby třetích stran, jako je například Google. Zmiňuje se rovněž o nástrojích a systémech pro práci se sémantikou výukových zdrojů a uvádí relevantní projekty řešené na pracovišti autorů. Upozorní na potíže, které se při nasazení dalších služeb typicky vyskytnou a nabídne tipy, jak některým předejít. Hledání vhodného mixu "domácích" a "cizích" prostředků je dlouhodobý úkol, k němž zatím není dostatek praktických zkušeností. Tento příspěvek uvádí hlavní doporučení a především motivuje k dalšímu experimentování.

Česky

Příspěvek se pokouší nastínit způsoby použití a zdůvodnit význam služeb označovaných jako Web 2.0 v elektronické podpoře výuky, seznámí s pojmem E-learning 2.0 a konektivizmus, z něhož z pohledu pedagogické metody vychází. Poukáže na rozdílné nazírání na povahu těchto služeb z pohledu velkých systémů LMS nasazených na Masarykově a Vídeňské univerzitě a na způsoby, jakými se tyto systémy s fenoménem Web 2.0 vypořádávají. Univerzitní systémy podpory výuky nabízí v rozšiřující se míře nástroje typické pro komunitní služby a sociální sítě zahrnované pod aplikace Web 2.0. Kromě toho je možné využít a dokonce integrovat za určitých podmínek služby třetích stran, jako je například Google. Zmiňuje se rovněž o nástrojích a systémech pro práci se sémantikou výukových zdrojů a uvádí relevantní projekty řešené na pracovišti autorů. Upozorní na potíže, které se při nasazení dalších služeb typicky vyskytnou a nabídne tipy, jak některým předejít. Hledání vhodného mixu "domácích" a "cizích" prostředků je dlouhodobý úkol, k němž zatím není dostatek praktických zkušeností. Tento příspěvek uvádí hlavní doporučení a především motivuje k dalšímu experimentování.

Návaznosti

MUNI/G/0121/2009, interní kód MU
Název: Sémantický e-learning
Investor: Masarykova univerzita, Sémantický e-learning, Kat. G - Podpora týmové výzkumné činnosti studentů v oborech lékařství, zdravotnictví, přírodovědy a informatiky - rozvojový projekt + specifický výzkum