FUJDA, Milan. Modernizace, krize a náboženství: Média a šíření detradicionalizované religiozity (Modernization, Crisis and Religion: Media and the Spread of Detraditionalized Religiosity). In Individualizace náboženství a identita. Poznámky k současné sociologii náboženství. 1st ed. Praha: Malvern, 2010, p. 87-117. ISBN 978-80-86702-69-8.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Modernizace, krize a náboženství: Média a šíření detradicionalizované religiozity
Name (in English) Modernization, Crisis and Religion: Media and the Spread of Detraditionalized Religiosity
Authors FUJDA, Milan.
Edition 1. vyd. Praha, Individualizace náboženství a identita. Poznámky k současné sociologii náboženství, p. 87-117, 2010.
Publisher Malvern
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50000 5. Social Sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-86702-69-8
Keywords (in Czech) náboženství;modernita;detradicionalizace;média;tisk;gramotnost;spiritualita;okultismus;new age;sekularizace;individualizace;nové náboženství
Keywords in English religion;modernity;detraditionalization;media;print;literacy;spirituality;occultism;new age;secularization;individualization;new religion
Tags RIV-OK
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Petra Georgala, učo 32967. Changed: 30/4/2011 23:53.
Abstract
V této kapitole dohledávám společné kořeny detradicionalizované, ne-církevní religiozity a náboženství moderních církví v podmínkách moderní sekularizované společnosti. Zvláštní důraz kladu na masové šíření gramotnosti a tištěných médií, které obě zmíněné formy religiozity výrazně utvářelo. Na pozadí analýzy vlivu těchto faktorů na formování moderní religiozity argumentuji, že na strukturální úrovni není mezi oběma formami religiozity - jakkoliv jsou často kladeny do opozice jako tzv. tradiční a detradicionalizovaná religiozita - žádný rozdíl. Naopak ukazuji zásadní rozdíly mezi oběma těmito formami a podobami náboženství v tradiční společnosti ve smyslu společnosti založené především na orálním přenosu tradice a existenci rukopisů. V tomto kontextu dále argumentuji, že rozumíme-li pojmu náboženství na základě modelu moderní církevní religiozity, pak tento pojem lze obtížně uplatnit v kontextu tradičních společností a náboženství je tak třeba vnímat jako produkt sekularizace, nikoliv jako něco, co v procesu sekularizace mizí.
Abstract (in English)
In this article I am tracing the common origin of the individualized detraditionalized, un-churched religiosity and the modern churches under the conditions of modern secular society with special reference to the mass spread of literacy and of the communication mediated by printed media. Despite the fact that these two forms of religiosity are usually understood as contrasting and mutually exclusive categories, I demonstrate that we will understand the role of religion in contemporary society better if we see them as two different ways of accommodating religion to the same conditions of modernity. I contrast these two forms of religion to the traditional modes of religiosity in oral and manuscript societies, and I show that if we understand "religion" to be the thing which is practiced in modern churches, then it is a product of secularization/modernization and does not have much in common with what we call "religion" with reference to traditional societies.
Links
MUNI/21/FUJ/2009, interní kód MUName: Organizace náboženského prostoru ve věku médií: Sociální vazby, afiliace a náboženská identita v proměnách sociální komunikace
Investor: Masaryk University
PrintDisplayed: 11/5/2024 05:13