PORTEŠOVÁ, Šárka a Marie BUDÍKOVÁ. Postoje českých pedagogů k typickým charakteristikám nadaných žáků s dyslexií, k jejich identifikaci a vzdělávání. Pedagogická orientace. Brno: Česká pedagogická společnost, 2010, roč. 20, č. 2, s. 55-76, 21 s. ISSN 1211-4669.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Postoje českých pedagogů k typickým charakteristikám nadaných žáků s dyslexií, k jejich identifikaci a vzdělávání
Název česky Postoje českých pedagogů k typickým charakteristikám nadaných žáků s dyslexií, k jejich identifikaci a vzdělávání
Název anglicky Czech teachers attitudes toward typical characteristics of intellectually gifted learners with dyslexia and the issue of identifying and educating these learners
Autoři PORTEŠOVÁ, Šárka (203 Česká republika, garant) a Marie BUDÍKOVÁ (203 Česká republika).
Vydání Pedagogická orientace, Brno, Česká pedagogická společnost, 2010, 1211-4669.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14230/10:00044106
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
Klíčová slova česky Mimořádně nadaní žáci; žáci se specifickými poruchami učení; dyslexie; koncept dvojí výjimečností; identifikace
Klíčová slova anglicky Highly gifted pupils; pupils with specific learning disabilities; dual exceptionality; identifikcation
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D., učo 2024. Změněno: 10. 6. 2010 20:51.
Anotace
Prezentovaný příspěvek se zabývá otázkou postojů pedagogů základních škol k vybraným behaviorálním a kognitivním charakteristikám rozumově nadaných žáků s dyslexií a problematikou identifikace a vzdělávání těchto žáků. Výzkum je v současnosti realizován jako řecko-česká mezikulturní studie. V předloženém příspěvku však analyzujeme a interpretujeme pouze česká výzkumná data. Ve výzkumu byla využita Škála postojů k nadaným žákům s poruchami učení- s dyslexií (Attitudes Toward Giftedness Learning disability-Dyslexia Scale), řeckých autorů Gari, Panagiota, Nikolopoulou (2006). Tato metoda byla administrována 158 pedagogům z celé ČR. Na základě statistické analýzy dospělo dané empirické šetření k některým důležitým poznatkům. Ukázalo se, že čeští pedagogové dobře identifikují charakteristiky spojené s projevy nadaného žáka a žáka s poruchou učení. Jsou schopni rovněž identifikovat i tzv. dualitu ve schopnosti učení, tedy souběh schopnosti a handicapu v procesu učení, jež se manifestuje v jedné kognitivní doméně. Tuto dualitu avšak identifikují zejména v rámci českého jazyka. Nejvíce problematická se jeví akceptace existence této typické charakteristiky dané populace žáků v jiných akademických předmětech, například v matematice. Právě zde však pedagogové u dané populace žáků často očekávají pouze nadprůměrný výkon, bez dílčího selhávání (odvozují jej od nadání). Zdá se, že vlivem popření existence duality ve schopnosti učení, jež intervenuje do všech akademických předmětů, může docházet k chybné identifikaci této minoritní populace nadaných. Tuto skutečnost je však třeba ověřit v dalších empirických výzkumech.
Anotace anglicky
The presented contribution deals with the issue of elementary teachers attitude toward chosen behavioral and cognitive characteristics of intellectually gifted learners with dyslexia and the issue of identifying and educating these learners. Research is being conducted at the time as a Greek-Czech intercultural study. However, in the presented contribution only Czech research data are analyzed and interpreted. In the research, we used Attitudes Toward Giftedness/ Learning disability-Dyslexia Scale by Greek authors Gari, Panagiota, Nikolopoulou (2006). This method was administered to 158 teachers from all over the Czech Republic. Based on statistical analysis, the given empirical examination reached some important conclusions. It became clear that Czech teachers are good at identifying characteristics related to manifestations of a gifted learner and a learner with a learning disability. Moreover, they are able to identify also the so-called duality in learning abilities, i.e. the simultaneousness of ability and handicap in the learning process manifested in a particular cognitive domain. However, they identify this duality especially within Czech language. The most problematic appears to be accepting the existence of this typical characteristic of the given population of learners in other academic subjects, for example in mathematics. It is here in particular where teachers tend to expect nothing but exceptional performance, without a possibility of partial failure (they derive it from giftedness). It seems that due to the refusal of the existence of duality in learning ability intervening in all academic subjects, it can lead to a wrong identification of this minority group of the gifted. Nevertheless, this fact must be confirmed in further empiric research.
Návaznosti
MSM0021622406, záměrNázev: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
VytisknoutZobrazeno: 7. 5. 2024 12:24