2010
Introducing CLIL to Czech Schools
HANUŠOVÁ, SvětlanaZákladní údaje
Originální název
Introducing CLIL to Czech Schools
Název česky
Zavádění CLILu do českých škol
Autoři
HANUŠOVÁ, Světlana (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
1. vyd. Munster, New Pathways in the Professional Development of Teachers.. od s. 259-265, 7 s. 2010
Nakladatel
LIT Verlag
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Rakousko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14410/10:00044242
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-3-643-50153-0
UT WoS
000287980000038
Klíčová slova česky
Cizí jazyk; nejazykový předmět;integrace;pregraduální vzdělávání;postgraduální vzdělávání
Klíčová slova anglicky
Foreign language;content teaching;integration;pre-service education;in-service education
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 13. 9. 2014 07:07, doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D.
V originále
Content and Language Integrated Learning (CLIL) belongs to recent educational trends. Its beginnings in the Czech Republic are challenging due to the high percentage of foreign language teachers without full qualification and rather low foreign language communicative competences of subject teachers. The key to success is thorough teacher education on both the pre-service and in-service level. The author reflects on her experience as a facilitator and coordinator of a group of primary and secondary in-service teachers who are currently introducing CLIL into the school educational programmes at their schools. The experience of accompanying practising teachers on their way to innovated teaching procedures serves as a valuable source of research data. The action research carried out in the process of cooperation with in-service teachers is beneficial in the process of introducing modules and courses aimed at CLIL to pre-service teacher education.
Česky
Integrovaná výuka jazyka a nejazykového předmětu patří k nejnovějším trendům ve vzdělávání. Její zavádění v České republice je ztíženo skutečností, že cizí jazyky jsou do velké míry vyučovány nekvalifikovaně a učitelé nejazykových předmětů často neovládají cizí jazyk na dostatečné úrovni. Klíčem k úspěchu je důkladné vzdělávání učitelů jak na úrovni pregraduální tak i postgraduální. Autorka reflektuje svou zkušenost facilitátorky a koordinátorky skupiny učitelů základních a středních škol, kteří v současné době zavádějí výuku pomocí metody CLIL. Zkušenost s doprovázením učitelů na cestě k inovovaných výukovým postupům je cenným zdrojem výzkumných dat. Akční výzkum realizovaný v procesu spolupráce s praktikujícími učiteli umožňuje vytvářet moduly a kurzy zaměřené na CLIL v pregraduálním vzdělávání učitelů.