Detailed Information on Publication Record
2010
Zkušenostní učení prostřednictvím identifikace s fikčními postavami filmů a seriálů
KRÁTKÁ, JanaBasic information
Original name
Zkušenostní učení prostřednictvím identifikace s fikčními postavami filmů a seriálů
Name (in English)
Experiential Learning through Identification with Film and TV series Fictional Characters
Authors
KRÁTKÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
1. vyd. Brno, 193 pp. Spisy Pedagogické Fakulty MU svazek číslo 137, 2010
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Odborná kniha
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14410/10:00048730
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-210-5249-9
Keywords (in Czech)
zkušenostní učení; informální učení; celoživotní učení; open education; divák; fanoušek; fikční postava; identifikace; sebereflexe
Keywords in English
experiential learning; informal learning; lifelong learning; open education; viewer; fan; fictional character; identification; self-reflection
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 7/1/2011 15:25, Mgr. Jana Krátká, Ph.D.
V originále
Publikace představuje zkušenosti s výzkumem v oblasti informálního zkušenostního učení prostřednictvím fikčních postav a jejich příběhů. Kvantitativní část práce přináší výsledky výzkumu, realizovaného mezi více než 2000 respondenty z Česko-Slovenské filmové databáze. Na základě získaných dat byl popsán vztah mezi vlastnostmi fikčních postav a vlastnostmi diváka, který se s nimi ztotožňuje. V případových studiích, zaměřených na diváky čtyř populárních televizních seriálů, byl analyzován průběh procesu identifikace s fikční postavou. Z těchto zjištění je zřejmé, že se proces zkušenostního učení bezprostředně váže na proces identifikace s postavou, jehož součástí je proces sebereflexe.
In English
This publication presents experiences with a research in the field of informal experiential learning through fictional characters and their stories. The quantitative booksection brings research results based on a survey being realised among more than 2000 respondents from Czech-Slovak Film Database. Upon the research results were described the relations between characteristics of fictional characters and characteristics of the viewer. In the case studies, focused on viewers of four popular television series, was analyzed the process of identification with a fictional character. From these findings is obvious, that the process of experiential learning is connected with the process of identification with fictional character, including process of self-reflection.
Links
GP406/08/P176, research and development project |
|