C 2011

Humour in quasi-conversations: Constructing fun in online sports journalism

CHOVANEC, Jan

Základní údaje

Originální název

Humour in quasi-conversations: Constructing fun in online sports journalism

Název česky

Humor v kvazi konverzacích: Virtuální konstrukce humoru v online sportovní žurnalistice

Autoři

Vydání

1. vyd. Amsterdam and Philadelphia, The Pragmatics of Humour across Discourse Domains, od s. 243-264, 22 s. Pragmatics & Beyond New Series 210, 2011

Nakladatel

John Benjamins Publishing Company

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

60200 6.2 Languages and Literature

Stát vydavatele

Nizozemské království

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/11:00051424

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-90-272-5614-0

Klíčová slova česky

konverzační humor; konverzace; dialog; jazyk v médiích; jazyk žurnalistiky; sportovní publicistika; internetová média; blog

Klíčová slova anglicky

conversational humour; computer-mediated communication (CMC); natural conversation; scripted dialogue; live text commentary; teasing; banter; retort; mock putdown; live blogging; blog

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 21. 1. 2013 17:18, prof. Mgr. Jan Chovanec, Ph.D.

Anotace

V originále

The article extends the application of the mechanics of conversational humour from everyday conversations to written mass media texts. It argues that such an approach is made possible by the dialogic structure of some texts, despite the lack of spontaneity and authenticity that is found in casual conversations and that appears implicit in many definitions of conversational humour. Identifying instances of quasi-conversational verbal exchange in the novel journalistic genre of live text commentary, the article points out that humour in such written texts is achieved cooperatively between different voices present in the text, i.e. the journalist’s voice and the authentic voices of selected readers whose emails are cited in the text of the commentary. A close analysis reveals that within the commentary, quasi-conversational segments constitute a special narrative layer that is characterised by its orientation to gossip and which includes frequent elements of humour. Apart from defining the concept of a quasi-conversation, the article identifies the presence of several mechanisms (retorts, teasing, and banter) that occur in second turns in conversations, i.e. as reactions to previous speakers’ turns.

Česky

Článek se zabývá mechanismy konverzačního humoru v monologických textech. Na příkladu sportovního zpravodajství v anglicky psaných denících článek rozvíjí teorii interní dialogičnosti monologických textů, především s ohledem na vzájemný kontrast různých "hlasů" v textu obsažených. Analýza odhaluje exitenci kvasi-konverzačních segmentů, které jsou charakteristické svou tematickou orientací pseudo-dialogickou strukturací, která umožňuje vnímat tyto texty s ohledem na typické mechanismy konverzačního humoru (tj. retorts, teasing a banter).