2010
Students´ideas about respiration: A comparison of Slovene and Czech students
MATYÁŠEK, Jiří, Barbara BAJD a Luka PRAPROTNIKZákladní údaje
Originální název
Students´ideas about respiration: A comparison of Slovene and Czech students
Název česky
Co znají studenti o dýchání: srovnání slovinských a českých vysokoškoláků
Autoři
MATYÁŠEK, Jiří (203 Česká republika, garant, domácí), Barbara BAJD (705 Slovinsko) a Luka PRAPROTNIK (705 Slovinsko)
Vydání
1. vyd. Brno, Řehulka, E. (ed.). SCHOOL AND HEALTH 21 Health Education: Contexts and Inspiration, od s. 245-252, 8 s. 2010
Nakladatel
Masarykova univerzita
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14410/10:00044632
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-210-5259-8
Klíčová slova česky
dýchání fotosyntéza rostliny živočichové mylné představy
Klíčová slova anglicky
respiration photosynthesis plants animals misconceptions
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 8. 4. 2011 09:24, doc. RNDr. Jiří Matyášek, CSc.
V originále
Many students and even adults have misconceptions about respiration. When referring to respiration they think of how animals and plants get oxygen into their body (lungs, grill, skin or stomata) rather than about aerobic metabolism, which requires oxygen to release the energy stored in food. They also often confuse respiration in plants with photosynthesis. Many investigations show that this topic is very difficult to understand, especially for children in lower secondary school. In our investigation we wanted to obtain information on preconceptions about this topic among students who had just entered the Faculty of Education and who intend to become primary school teachers. We wished to analyze the extent of any possible misconceptions on these subjects, and if there are any differences between the answers of Slovene and Czech students to the same questions. The results demonstrate significant errors and misconceptions among both groups of students and that it is essential to improve science teaching.
Česky
Mnoho studentů a dokonce i dospělí mají mylné představy o dýchání. Při odpovědích na své vnímaní pojmu dýchání se vyjadřují převážně tak, že živočichové a rostliny dostávají kyslík do těla (plícemi, kůží nebo póry) a opomíjejí existenci procesů aerobního metabolismu, který předpokládá kyslík, potřebný k uvolnění energie uložené v potravě. Také si často pletou pojem respirace v rostlinách s fotosyntézou. Mnohé výzkumy prokázaly, že toto téma je velmi obtížné pochopit a to zejména pro děti na 2. stupni základní školy. V našem šetření jsme chtěli získat informace o představách na toto téma mezi studenty, kteří právě vstoupili na pedagogickou fakultu a kteří mají v úmyslu stát se učiteli základních škol. Chtěli jsme analyzovat rozsah případných mylných představ a výsledky případných rozdílů mezi odpověďmi slovinských a českých studentů na stejné otázky. Výsledky anketních analýz ukazují významné chyby a nepochopení u obou národností studentů, a že je nezbytné zlepšit výuku v přírodních vědách na pedagogických fakultách tak, aby vysoká škola zajistila u budoucích učitelů základních škol správné pochopení těchto základních témat. Děti by se měly správně učit o dýchání.