KACHLÍK, Petr a Marie HAVELKOVÁ. New and old tasks of ergonomics at basic school. In Řehulka, E. (ed.). SCHOOL AND HEALTH 21 Health Education: Contexts and Inspiration. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. s. 317-332. ISBN 978-80-210-5259-8. 2010.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název New and old tasks of ergonomics at basic school
Název česky Staronové úkoly ergonomie na základní škole
Autoři KACHLÍK, Petr (203 Česká republika, garant, domácí) a Marie HAVELKOVÁ (203 Česká republika, domácí).
Vydání 1. vyd. Brno, Řehulka, E. (ed.). SCHOOL AND HEALTH 21 Health Education: Contexts and Inspiration, od s. 317-332, 16 s. 2010.
Nakladatel Masarykova univerzita
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 30209 Paediatrics
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14410/10:00044698
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-80-210-5259-8
Klíčová slova česky cvičení; dotazník; páteř; pohyb; prevence; škola; učitel; vada; záda; žák
Klíčová slova anglicky exercise; questionnaire; spinal column; motion; prevention; school; teacher; defect; back; pupil
Změnil Změnil: doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D., učo 2190. Změněno: 8. 4. 2011 21:39.
Anotace
Child growth and development need suitable types and dosing of movement activities. Risk of insuffi cient movement activities (immobilization) belongs to significant risks of school attendance, besides infections and overloading. In the city of Brno 50 pedagogues have been inquired by means of anonymous questionnaires in 10 basic schools. Questions were focused on defects of the movement system with emphasising disorders of back (the incidence, diagnostics, prevention). In classrooms of one-fi fth of the teachers there are children with orthopaedic disorders of back. Just parents should bring their children to regular and various movement activities, encourage them in proper life habits, motivate them by joy of movement; the school should use short exercise during lessons, motivation to movement in breaks, in interest groups and in out-of-school activities, reduced performance evaluations in physical training lessons and care of proper body posture.
Anotace česky
Růst a vývoj dítěte s sebou přinášejí nutnost vhodného typu a dávkování pohybové aktivity. K hlavním rizikům školní docházky patří mimo infekcí a přetěžování též riziko nedostatku pohybu (imobilizace). Byla realizována sonda na 10 brněnských základních školách, kdy bylo pomocí anonymního dotazníku osloveno 50 pedagogů. Otázky byly zaměřeny na vady pohybového systému s důrazem na problémy se zády (výskyt, typy, diagnostika, prevence). Pětina učitelů má ve svých třídách děti s ortopedickými vadami zad. Úkolem rodičů by mělo být vedení dítěte k pravidelným a pestrým pohybovým aktivitám, podpora správných životních návyků a radosti z pohybu, k úloze školy patří vhodné využívání tělovýchovných chvilek ve výuce, motivace k pohybu o přestávkách, v kroužcích, na mimoškolních akcích, omezení výkonového hodnocení v tělesné výchově, podpora správného držení těla.
Návaznosti
MSM0021622421, záměrNázev: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Škola a zdraví pro 21. století
VytisknoutZobrazeno: 19. 4. 2024 14:20