J 2010

Čas, vzpomínky a řečnické figury v rozhovoru

ŠVAŘÍČEK, Roman

Basic information

Original name

Čas, vzpomínky a řečnické figury v rozhovoru

Name (in English)

Time, Memories and Figures of Speech in Interviews

Authors

ŠVAŘÍČEK, Roman (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Studia paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2010, 1803-7437

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14210/10:00048822

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

rozhovor; figury ve výpovědi mluvčího; kvalitativní výzkum; metodologie kvalitativního výzkumu

Keywords in English

interview; figures in narrator`s talk; qualitative research; methodology of qualitative research

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 31/1/2012 21:26, Mgr. Roman Švaříček, Ph.D.

Abstract

V originále

Příspěvek představuje teoretickou studii řečnických figur používaných mluvčími v kvalitativním, hloubkovém rozhovoru. Cílem textu je zaprvé prozkoumat, jaké postupy a figury ve vyprávění používají mluvčí, a zadruhé ukázat, jak je možné s těmito figurami dále pracovat v odborném textu či článku. Jak jsou prezentovány vzpomínky vypravěčem a jak mohou být následně využity badatelem v textu, jsou dvě hlavní otázky, kterým se článek věnuje. Ve studii je na vlastním empirickém materiálu podrobně popsáno celkem čtrnáct řečnických figur. V závěru autor ukazuje, které řečnické figury mohou zvýšit důvěryhodnost kvalitativní výzkumné zprávy.

In English

This contribution is a theoretical study of the figures of speech used by speakers during qualitative in-depth interviews. The aim of the text is, first, to explore the procedures and figures speakers use when narrating and, second, how such figures can be developed later in a specialist text or article. How memories are presented by the narrator and how it can be used by the researcher in a text, is the two main questions this article is about. Using the author`s own empirical material, fourteen figures ofspeech are described in detail, showing which figures may enhance the credibility of a high quality research report.

Links

GA406/09/0752, research and development project
Name: Komunikace ve školní třídě
Investor: Czech Science Foundation, Communication in the Classroom