2010
Competition, Innovation and Technology Gap
KRČÁL, OndřejZákladní údaje
Originální název
Competition, Innovation and Technology Gap
Název česky
Konkurence, inovace a technologická mezera
Autoři
KRČÁL, Ondřej (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
České Budějovice, Mathematical Methods in Economics 2010, part II, od s. 359-364, 6 s. 2010
Nakladatel
University of South Bohemia, Faculty of Economics
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50200 5.2 Economics and Business
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14560/10:00044870
Organizační jednotka
Ekonomicko-správní fakulta
ISBN
978-80-7394-218-2
UT WoS
000287979900061
Klíčová slova česky
konkurence; inovace; vztah ve tvaru obráceného U; kompoziční efekt
Klíčová slova anglicky
competition; innovation; inverted-U relationship; composition effect
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 26. 3. 2013 13:07, doc. Ing. Ondřej Krčál, Ph.D.
Anotace
V originále
In this paper, we present a prospect theoretical model of managerial decision that explains the inverted-U relationship between competition and innovation, and the negative relationship between competition and technology gap (composition effect). If competition is high, managers prefer small innovations because they are afraid of loss (loss aversion). If competition is low, managers choose small innovations because of low value attributed to additional increase in their incomes due to successful innovation (diminishing sensitivity). Firms facing intermediate levels of competition choose larger innovations. Composition effect is a consequence of the inverted-U relationship. If competition is intense (industry firms have low profit ex-pectations), technology leaders innovate more than laggards because they are less afraid of loss, and the resulting technology gap is high. As competition decreases, laggards are increasingly more active and finally, along the decreasing part of the inverted-U curve, start to innovate more.