KRČÁL, Ondřej. Competition, Innovation and Technology Gap. In Mathematical Methods in Economics 2010, part II. České Budějovice: University of South Bohemia, Faculty of Economics. s. 359-364. ISBN 978-80-7394-218-2. 2010.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Competition, Innovation and Technology Gap
Název česky Konkurence, inovace a technologická mezera
Autoři KRČÁL, Ondřej (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání České Budějovice, Mathematical Methods in Economics 2010, part II, od s. 359-364, 6 s. 2010.
Nakladatel University of South Bohemia, Faculty of Economics
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50200 5.2 Economics and Business
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14560/10:00044870
Organizační jednotka Ekonomicko-správní fakulta
ISBN 978-80-7394-218-2
UT WoS 000287979900061
Klíčová slova česky konkurence; inovace; vztah ve tvaru obráceného U; kompoziční efekt
Klíčová slova anglicky competition; innovation; inverted-U relationship; composition effect
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: doc. Ing. Ondřej Krčál, Ph.D., učo 63249. Změněno: 26. 3. 2013 13:07.
Anotace
In this paper, we present a prospect theoretical model of managerial decision that explains the inverted-U relationship between competition and innovation, and the negative relationship between competition and technology gap (composition effect). If competition is high, managers prefer small innovations because they are afraid of loss (loss aversion). If competition is low, managers choose small innovations because of low value attributed to additional increase in their incomes due to successful innovation (diminishing sensitivity). Firms facing intermediate levels of competition choose larger innovations. Composition effect is a consequence of the inverted-U relationship. If competition is intense (industry firms have low profit ex-pectations), technology leaders innovate more than laggards because they are less afraid of loss, and the resulting technology gap is high. As competition decreases, laggards are increasingly more active and finally, along the decreasing part of the inverted-U curve, start to innovate more.
VytisknoutZobrazeno: 19. 4. 2024 08:20