J 2010

Možnosti zkoumání formování identity v adolescenci: česká adaptace metody GIDS

KONEČNÁ, Věra, Aleš NEUSAR, Michaela SOKOLIOVÁ a Petr MACEK

Základní údaje

Originální název

Možnosti zkoumání formování identity v adolescenci: česká adaptace metody GIDS

Název česky

Možnosti zkoumání formování identity v adolescenci: česká adaptace metody GIDS

Název anglicky

Possibilities of adolescent identity formation research : Czech adaptation of GIDS method

Autoři

KONEČNÁ, Věra (203 Česká republika, garant, domácí), Aleš NEUSAR (203 Česká republika, domácí), Michaela SOKOLIOVÁ (703 Slovensko, domácí) a Petr MACEK (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Československá psychologie, Psychologický ústav Akademie věd, 2010, 0009-062X

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Impakt faktor

Impact factor: 0.230

Kód RIV

RIV/00216224:14230/10:00044922

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

UT WoS

000282806000006

Klíčová slova česky

identita; závazek; síla závazku; míra explorace; Groningenská škála vývoje identity

Klíčová slova anglicky

identity; commitment; strength of commitment; amount of exploration; GIDS

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 5. 5. 2020 10:52, Mgr. Michal Petr

Anotace

V originále

Sdělení představuje adaptaci metody GIDS, Groningen Identity Development Scale, H. Bosmy (1985) aplikované v rámci výzkumu 17 letých respondentů longitudinální studie ELSPAC. Jedním z cílů je stanovení závazků, které si mladý člověk formuje v oblastech: škola/volný čas/budoucí profese, přátelské/partnerské vztahy, život/svět/společnost a rodiče. Pro každou oblast je GIDS administrována ve třech krocích: rozhovor, formulace závazku, dotazník. Prostřednictvím dotazníku se zjišťuje síla závazku a míra explorace. Výroky byly kategorizované z hlediska důvěryhodnosti (sugesce tazatelkou, dodržení pravidel) a typu (subjektivní důležitost, osobní zaangažovanost, stabilita, zodpovědnost). Velikost souboru byla pro psychometrické analýzy dotazníku (N = 1200) a pro kategorizace výroků (N = 124). Výsledky potvrzují existenci dvou relativně na sobě nezávislých škál: síly závazku, která v sobě zahrnuje také jeho stabilitu, a množství explorace, představující prozkoumávání oblasti, které se výrok týká.

Anglicky

The article introduces adaptation of H. Bosma's GIDS method applied in research on seventeen year old respondents of the longitudinal study ELSPAC. One of the objectives is to specify the commitments which a young person forms in areas: school/leisure time/occupation;friendship/ intimate relationship;life/world/society and parents. GIDS is administered in three steps: interview, commitment formulation and questionnaire. The questionnaire is designed to measure the strength of commitment and the amount of exploration. We categorized the statements from the perspective of credibility (interviewer's suggestion, following the rules) and type (subjective relevance, personal involvement, stability, responsibility). The sample size was different for psychometric analysis of the questionnaire (N=1200) and for categorisation of the statements (N=124). Results confirm there exist two relatively independent scales: strength of commitment including its stability and extent of exploration in particular areas.

Návaznosti

MSM0021622406, záměr
Název: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti