Sebehodnocení ve vztahu ke zvládání stresu a atribuci u žáků základních škol (poster)
JANKOVSKÁ, Markéta, Mojmír TYRLÍK, Katarína MILLOVÁ, Pavel TŮMA a Čeněk ŠAŠINKA. Sebehodnocení ve vztahu ke zvládání stresu a atribuci u žáků základních škol (poster). In Sociálne procesy a osobnosť 2010. 2010. |
Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Základní údaje | |
---|---|
Originální název | Sebehodnocení ve vztahu ke zvládání stresu a atribuci u žáků základních škol (poster) |
Název česky | Sebehodnocení ve vztahu ke zvládání stresu a atribuci u žáků základních škol (poster) |
Název anglicky | Self-esteem in relation to coping and attribution in primary school pupils (poster) |
Autoři | JANKOVSKÁ, Markéta (203 Česká republika, garant, domácí), Mojmír TYRLÍK (203 Česká republika, domácí), Katarína MILLOVÁ (703 Slovensko, domácí), Pavel TŮMA (203 Česká republika) a Čeněk ŠAŠINKA (203 Česká republika, domácí). |
Vydání | Sociálne procesy a osobnosť 2010, 2010. |
Další údaje | |
---|---|
Originální jazyk | čeština |
Typ výsledku | Prezentace na konferencích |
Obor | 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences |
Stát vydavatele | Česká republika |
Utajení | není předmětem státního či obchodního tajemství |
Kód RIV | RIV/00216224:14230/10:00051477 |
Organizační jednotka | Fakulta sociálních studií |
Klíčová slova česky | sebehodnocení; atribuce; zvládání stresu |
Klíčová slova anglicky | self-esteem; attribution; coping |
Změnil | Změnila: PhDr. Katarína Millová, Ph.D., učo 64592. Změněno: 25. 11. 2016 11:52. |
Anotace |
---|
Ve výzkumu jsme se zaměřili na analýzu vztahů mezi sebehodnocením, atribučními charakteristikami a strategiemi zvládání u žáků ZŠ. Ačkoliv sebehodnocení a strategie zvládání spolu úzce souvisejí, jejich vztahy k atribučním charakteristikám se shodují jen částečně. Výzkumný soubor tvořilo 206 žáků ZŠ (103 chlapců a 103 dívek) ve věku 13 – 15 let. Zjišťovali jsme atribuci, dvě dimenze sebehodnocení: sebepřijetí a kompetentnost; u zvládání stresu jsme vycházeli z dispozičního modelu copingu. Prostřednictvím korelační analýzy jsme zjistili významné genderové rozdíly ve všech složkách sebehodnocení. Také se ukázala významná pozitivní korelace mezi sebepřijetím a internalizací úspěchu a mezi sebeodmítnutím a pocitem nekompetentnosti a internalizací neúspěchu. U atribucí jsme zjistili, že jako nejdůležitější situaci žáci hodnotili „nepřijetí na školu/obor“ a naopak jako nejméně závažnou udávají situaci „opití se na večírku školy“. |
Anotace anglicky |
---|
Authors of research focused on analysis of relation of self-esteem, attribution and coping strategies in primary school pupils. Even though self-esteem and coping strategies relate, there is only a little relation to attribution. In our research participated 206 pupils (103 boys and 103 girls) in age 13 – 15. We concentrated on attribution, two dimensions of self-esteem: self-liking and self-competence; we used model of disposition coping in coping with stress. Significant gender differences were found by using the correlation analysis in all dimensions of self-esteem. Significant positive correlations were shown between self-liking and internalization of success and between feeling of incompetence and internalization of fatter. We found in attribution styles that pupils appraised „non-acceptance to school/branch“as most important and „drunkenness on a school party“as the least important situation. |
Návaznosti | |
---|---|
MUNI/A/0950/2009, interní kód MU | Název: Zvládání stresu z hlediska atribucí a sebehodnocení u adolescentů (Akronym: ZSHASA) |
Investor: Masarykova univerzita, Zvládání stresu z hlediska atribucí a sebehodnocení u adolescentů, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty |
VytisknoutZobrazeno: 20. 9. 2024 05:14