k 2010

Sebehodnocení ve vztahu ke zvládání stresu a atribuci u žáků základních škol (poster)

JANKOVSKÁ, Markéta, Mojmír TYRLÍK, Katarína MILLOVÁ, Pavel TŮMA, Čeněk ŠAŠINKA et. al.

Základní údaje

Originální název

Sebehodnocení ve vztahu ke zvládání stresu a atribuci u žáků základních škol (poster)

Název česky

Sebehodnocení ve vztahu ke zvládání stresu a atribuci u žáků základních škol (poster)

Název anglicky

Self-esteem in relation to coping and attribution in primary school pupils (poster)

Autoři

JANKOVSKÁ, Markéta (203 Česká republika, garant, domácí), Mojmír TYRLÍK (203 Česká republika, domácí), Katarína MILLOVÁ (703 Slovensko, domácí), Pavel TŮMA (203 Česká republika) a Čeněk ŠAŠINKA (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Sociálne procesy a osobnosť 2010, 2010

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14230/10:00051477

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

Klíčová slova česky

sebehodnocení; atribuce; zvládání stresu

Klíčová slova anglicky

self-esteem; attribution; coping
Změněno: 25. 11. 2016 11:52, PhDr. Katarína Millová, Ph.D.

Anotace

V originále

Ve výzkumu jsme se zaměřili na analýzu vztahů mezi sebehodnocením, atribučními charakteristikami a strategiemi zvládání u žáků ZŠ. Ačkoliv sebehodnocení a strategie zvládání spolu úzce souvisejí, jejich vztahy k atribučním charakteristikám se shodují jen částečně. Výzkumný soubor tvořilo 206 žáků ZŠ (103 chlapců a 103 dívek) ve věku 13 – 15 let. Zjišťovali jsme atribuci, dvě dimenze sebehodnocení: sebepřijetí a kompetentnost; u zvládání stresu jsme vycházeli z dispozičního modelu copingu. Prostřednictvím korelační analýzy jsme zjistili významné genderové rozdíly ve všech složkách sebehodnocení. Také se ukázala významná pozitivní korelace mezi sebepřijetím a internalizací úspěchu a mezi sebeodmítnutím a pocitem nekompetentnosti a internalizací neúspěchu. U atribucí jsme zjistili, že jako nejdůležitější situaci žáci hodnotili „nepřijetí na školu/obor“ a naopak jako nejméně závažnou udávají situaci „opití se na večírku školy“.

Anglicky

Authors of research focused on analysis of relation of self-esteem, attribution and coping strategies in primary school pupils. Even though self-esteem and coping strategies relate, there is only a little relation to attribution. In our research participated 206 pupils (103 boys and 103 girls) in age 13 – 15. We concentrated on attribution, two dimensions of self-esteem: self-liking and self-competence; we used model of disposition coping in coping with stress. Significant gender differences were found by using the correlation analysis in all dimensions of self-esteem. Significant positive correlations were shown between self-liking and internalization of success and between feeling of incompetence and internalization of fatter. We found in attribution styles that pupils appraised „non-acceptance to school/branch“as most important and „drunkenness on a school party“as the least important situation.

Návaznosti

MUNI/A/0950/2009, interní kód MU
Název: Zvládání stresu z hlediska atribucí a sebehodnocení u adolescentů (Akronym: ZSHASA)
Investor: Masarykova univerzita, Zvládání stresu z hlediska atribucí a sebehodnocení u adolescentů, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty