2008
Ateismus, teismus a justifikace privátní evidence
BĚLOHRAD, RadimZákladní údaje
Originální název
Ateismus, teismus a justifikace privátní evidence
Název česky
Ateismus, teismus a justifikace privátní evidence
Název anglicky
Atheism, Theism and the Justification of Private Evidence
Autoři
BĚLOHRAD, Radim (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Profil - Elektronický časopis pro filozofii, Brno, Katedra filosofie FF MU, 2008, 1212-9097
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/08:00045003
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
privátní náboženská zkušenost; zdůvodnění přesvědčení; epistemické povinnosti; teismus; ateismus; naturalismus
Klíčová slova anglicky
private religious experience; justification of belief; epistemic duty; theism; atheism; naturalism
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 30. 3. 2011 11:29, Ing. Mgr. Zdeňka Jastrzembská, Ph.D.
V originále
Tento článek se zabývá epistemickým zdůvodněním víry pomocí privátní náboženské zkušenosti. Předpokládá fundacionismus a internalistický pojem epistemické povinnosti a ukazuje, že metoda poznání Boha pomocí procesu privátní zkušenosti nemůže být považována z ateisticko-naturalistické perspektivy za spolehlivou. Z toho plyne, že konverze k víře pouze na základě takové zkušenosti musí být považována za epistemicky bezdůvodnou. Dále také práce odpovídá na argument o epistemické nepoctivosti ateistů, kteří se aktivně nesnaží vyvrátit hypotézu o existenci Boha navzdory její legitimitě.
Anglicky
This article deals with epistemic justification of faith by means of private religious evidence. It assumes foundationalism and the internalist concept of epistemic duty and argues that the method of acquaintance of God by means of the process of private experience cannot be regarded by an atheist / naturalist to be a reliable method. Therefore, conversion just on the basis of such experience must be seen as epistemically unjustified. Further, an argument as to the atheist's epistemic dishonesty for not seeking the verification of the God hypothesis despite its being a legitimate hypothesis is rebutted.