BĚLOHRAD, Radim. Ateismus, teismus a justifikace privátní evidence. Profil - Elektronický časopis pro filozofii. Brno: Katedra filosofie FF MU, 2008, roč. 9/2008, č. 1, 15 s. ISSN 1212-9097.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Ateismus, teismus a justifikace privátní evidence
Název česky Ateismus, teismus a justifikace privátní evidence
Název anglicky Atheism, Theism and the Justification of Private Evidence
Autoři BĚLOHRAD, Radim (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Profil - Elektronický časopis pro filozofii, Brno, Katedra filosofie FF MU, 2008, 1212-9097.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/08:00045003
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky privátní náboženská zkušenost; zdůvodnění přesvědčení; epistemické povinnosti; teismus; ateismus; naturalismus
Klíčová slova anglicky private religious experience; justification of belief; epistemic duty; theism; atheism; naturalism
Štítky ateismus, epistemická povinnost, epistemologie náboženství, fundacionismus, privátní zkušenost, teismus, zdůvodnění přesvědčení
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Ing. Mgr. Zdeňka Jastrzembská, Ph.D., učo 11408. Změněno: 30. 3. 2011 11:29.
Anotace
Tento článek se zabývá epistemickým zdůvodněním víry pomocí privátní náboženské zkušenosti. Předpokládá fundacionismus a internalistický pojem epistemické povinnosti a ukazuje, že metoda poznání Boha pomocí procesu privátní zkušenosti nemůže být považována z ateisticko-naturalistické perspektivy za spolehlivou. Z toho plyne, že konverze k víře pouze na základě takové zkušenosti musí být považována za epistemicky bezdůvodnou. Dále také práce odpovídá na argument o epistemické nepoctivosti ateistů, kteří se aktivně nesnaží vyvrátit hypotézu o existenci Boha navzdory její legitimitě.
Anotace anglicky
This article deals with epistemic justification of faith by means of private religious evidence. It assumes foundationalism and the internalist concept of epistemic duty and argues that the method of acquaintance of God by means of the process of private experience cannot be regarded by an atheist / naturalist to be a reliable method. Therefore, conversion just on the basis of such experience must be seen as epistemically unjustified. Further, an argument as to the atheist's epistemic dishonesty for not seeking the verification of the God hypothesis despite its being a legitimate hypothesis is rebutted.
VytisknoutZobrazeno: 25. 7. 2024 16:14