J 2010

Konfesijnost - (nad)konfesijnost - (bez)konfesijnost: diskuse o renesančním epitafu a umění jako zdroji konfesijní identifikace

JAKUBEC, Ondřej a Tomáš MALÝ

Základní údaje

Originální název

Konfesijnost - (nad)konfesijnost - (bez)konfesijnost: diskuse o renesančním epitafu a umění jako zdroji konfesijní identifikace

Název anglicky

Denominationality - (Supra-)Denominationality - (Non-)Denominationality: On the Renaissance Epitaph and Art as a Source of Denominational Identification

Autoři

JAKUBEC, Ondřej (203 Česká republika, domácí) a Tomáš MALÝ (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Dějiny - Teorie - Kritika, Praha, Masarykův ústav, Archiv Akademie věd ČR, 2010, 1214-7249

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60101 History

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/10:00045045

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

Konfesionalizace;konfesijní identita;umění;renesanční epitafy

Klíčová slova anglicky

Confessionalisation;confessional identity;art;renaissance epitaphs

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 30. 4. 2011 19:50, Mgr. Petra Georgala

Anotace

V originále

Tři texty jsou příspěvkem do diskusí o konfesionalitě v 16. a 17. století. Na příkladu renesančních epitafů se autoři zamýšlejí nad tím, do jaké míry lze v uměleckých dílech raného novověku spatřovat konfesijní významy a jaké jsou mantinely takového pohledu. Úvodní text přináší obecnější (historiografický) náhled na předpoklady budování konfesijní identity v českých zemích a na renesanční epitafy jako specifická média. Oba autoři připouštějí, že epitafy obsahují mnohé konfesijní konotace, oba si však zároveň uvědomují četné slabiny konfesijně zaměřené interpretace daných děl, a to zejména ve vztahu k jejich zvláštní funkci jako komemorativních památek.

Anglicky

The three texts are a contribution to the discussion on denominationality in the 16th and 17th centuries. Using the example of Renaissance epitaphs the authors consider the extent to which denominational meanings may be observed in early modern works of art and the limits of such observations. The introductory text presents a more general (historiographical) view of the prerequisites for the construction of a denominational identity in the Bohemian lands and of Renaissance epitaphs as a specific medium. Both authors admit that the epitaphs contain many denominational connotations, but at the same time both are aware of numerous weaknesses in a denominationally focused interpretation of the works in question, particularly in relation to their special function as commemorative devices.