2010
Konfesijnost - (nad)konfesijnost - (bez)konfesijnost: diskuse o renesančním epitafu a umění jako zdroji konfesijní identifikace
JAKUBEC, Ondřej a Tomáš MALÝZákladní údaje
Originální název
Konfesijnost - (nad)konfesijnost - (bez)konfesijnost: diskuse o renesančním epitafu a umění jako zdroji konfesijní identifikace
Název anglicky
Denominationality - (Supra-)Denominationality - (Non-)Denominationality: On the Renaissance Epitaph and Art as a Source of Denominational Identification
Autoři
JAKUBEC, Ondřej (203 Česká republika, domácí) a Tomáš MALÝ (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Dějiny - Teorie - Kritika, Praha, Masarykův ústav, Archiv Akademie věd ČR, 2010, 1214-7249
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
60101 History
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/10:00045045
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
Konfesionalizace;konfesijní identita;umění;renesanční epitafy
Klíčová slova anglicky
Confessionalisation;confessional identity;art;renaissance epitaphs
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 30. 4. 2011 19:50, Mgr. Petra Georgala
V originále
Tři texty jsou příspěvkem do diskusí o konfesionalitě v 16. a 17. století. Na příkladu renesančních epitafů se autoři zamýšlejí nad tím, do jaké míry lze v uměleckých dílech raného novověku spatřovat konfesijní významy a jaké jsou mantinely takového pohledu. Úvodní text přináší obecnější (historiografický) náhled na předpoklady budování konfesijní identity v českých zemích a na renesanční epitafy jako specifická média. Oba autoři připouštějí, že epitafy obsahují mnohé konfesijní konotace, oba si však zároveň uvědomují četné slabiny konfesijně zaměřené interpretace daných děl, a to zejména ve vztahu k jejich zvláštní funkci jako komemorativních památek.
Anglicky
The three texts are a contribution to the discussion on denominationality in the 16th and 17th centuries. Using the example of Renaissance epitaphs the authors consider the extent to which denominational meanings may be observed in early modern works of art and the limits of such observations. The introductory text presents a more general (historiographical) view of the prerequisites for the construction of a denominational identity in the Bohemian lands and of Renaissance epitaphs as a specific medium. Both authors admit that the epitaphs contain many denominational connotations, but at the same time both are aware of numerous weaknesses in a denominationally focused interpretation of the works in question, particularly in relation to their special function as commemorative devices.