B 2010

S genderem na trh. Rozhodování o dalším vzdělání patnáctiletých

JARKOVSKÁ, Lucie, Kateřina LIŠKOVÁ a Iva ŠMÍDOVÁ

Základní údaje

Originální název

S genderem na trh. Rozhodování o dalším vzdělání patnáctiletých

Název česky

S genderem na trh. Rozhodování o dalším vzdělání patnáctiletých

Název anglicky

With gender to the market. Educational strategies and decissions of 15years old students

Autoři

JARKOVSKÁ, Lucie (203 Česká republika, garant, domácí), Kateřina LIŠKOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Iva ŠMÍDOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

první. Praha - Brno, 220 s. Edice studie, sv. 65, 2010

Nakladatel

SLON

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Odborná kniha

Obor

50000 5. Social Sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14230/10:00045305

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

ISBN

978-80-7419-030-8

Klíčová slova česky

gender; vzdělávání; trh práce; Česká republika; kvalitativní výzkum

Klíčová slova anglicky

gender; education; labour market; Czech Republic; qualitative research

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 26. 1. 2013 13:21, doc. PhDr. Iva Šmídová, Ph.D.

Anotace

V originále

Kniha se věnuje vzdělávání a trhu práce, které zkoumá jako provázané systémy. Jádrem knihy je kvalitativní výzkum, provedený v rodinách a školách patnáctiletých dívek a chlapců, který je zasazen do kontextu současných českých a evropských výzkumů vzdělávacího systému a sféry placené práce se zaměřením na generové aspekty. Výzkum se zabýval problémem rozhodování o střední škole a budoucím povolání dívek a chlapců na konci povinné školní docházky. Výzkumný tým analyzoval jejich očekávání, na jejich vysněné školy a zaměstnání, na volby, které skutečně udělali, i na bariéry, které jim stojí v cestě, a na způsoby jejich překonávání. Poznatky z výzkumu jsou ukotveny jak v sociologických teoriích akcentujících propojenost sociální struktury s jednáním jednotlivých aktérů a aktérek, tak ve feministických přístupech zdůrazňujících nutnost sociální změny směrem k rovné a spravedlivé společnosti.

Anglicky

The book explores the complexity of educational system, labour market and gender. The core of the book lies in a qualitative study among 15 years old Czech students - boys and girls - set within the context of contemporary research on the issues of educational choices, labour market strategies and its genderedness. The core question and goal of the study focused on decission making processes concerning secondary education and future paid work in the last year of the students elementary education. The research team analysed their expectations, dream schools and jobs, and choices really made, and also barriers in their paths and methods to overcome them. The research outputs are grounded in sociological theories accenting the complexity of social structure and the interactions of individual actors, as well as in feminist approaches stressing the need of social change towards a just and equal society.

Návaznosti

GA403/06/0067, projekt VaV
Název: Volba vzdělání a anticipace šancí na pracovním trhu z genderové perspektivy
Investor: Grantová agentura ČR, Volba vzdělání a anticipace šancí na pracovním trhu z genderové perspektivy
MSM0021622408, záměr
Název: Reprodukce a integrace společnosti (Akronym: IVRIS)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Reprodukce a integrace společnosti