D 2010

Environmental Aspects of Education for the Health

HORKÁ, Hana

Basic information

Original name

Environmental Aspects of Education for the Health

Name in Czech

Environmentální aspekty výchovy ke zdraví

Authors

HORKÁ, Hana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, Řehulka, E. (ed.) SCHOOL AND HEALTH 21. Papers on Health Education, p. 131-138, 8 pp. 2010

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/10:00045529

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-5260-4

Keywords (in Czech)

Zdraví; zdravý životní styl; kvalita života; péče o zdraví; péče o životní prostředí; průřezové téma; ekologická/environmentální výchova; výchova ke zdraví; kompetence

Keywords in English

health; healthy life style; quality of life; care for the health; care for the environment; the attitudes; cross-curricular theme; environmental education; education for health; competence

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 28/3/2011 23:14, doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.

Abstract

V originále

Author refers to basic problems and thematic areas regarding the environmental and ecological education in context with the education for health with a special focus on transformation of the curriculum of pregradual preparation of undergraduate primary school teachers. The analysis of content of the environmental education among cross-curricular themes pertaining to current framework of educative programmes represents a significant step forward especially concerning their understanding. The basic competence/capability of an individuum is to become a cultivated guardian of the health and the environment. Such a competence - associated with students orientation in interrelated, spontaneously existing, causal relationships in the environment - obviously influences the quality of care for the environment and the health respectively.

In Czech

Autorka vymezuje základní problémy a tematické okruhy ekologické/environmentální výchovy v kontextu výchovy ke zdraví se zvláštním zřetelem k proměně kurikula pregraduální přípravy učitelů 1. stupně základní školy. Na základě analýzy jejího obsahu zdůvodňuje zařazení environmentální výchovy mezi průřezová témata v rámcových vzdělávacích programech. Být kulturním ochráncem zdraví a životního prostředí představuje základní kompetenci/způsobilost jedince. Kompetence souvisí s orientací v existujících vzájemně příčinných, spontánně se uplatňujících vztazích v životním prostředí, která ovlivňuje kvalitu péče o něj a potažmo o zdraví.

Links

MSM0021622421, plan (intention)
Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century