C 2010

Intergenerationale Zusammenarbeit von Lehrern

JŮVA, Vladimír a Bohumíra LAZAROVÁ

Základní údaje

Originální název

Intergenerationale Zusammenarbeit von Lehrern

Název česky

Mezigenerační spolupráce učitelů

Název anglicky

Intergenerational cooperation of teachers

Autoři

JŮVA, Vladimír (203 Česká republika, garant, domácí) a Bohumíra LAZAROVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Hamburg, Transformationsprozesse im europäischen Bildungsraum, od s. 93-99, 7 s. Erziehung - Unterricht - Bildung, 2010

Nakladatel

Verlag Dr. Kovač

Další údaje

Jazyk

němčina

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Německo

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14510/10:00049035

Organizační jednotka

Fakulta sportovních studií

ISBN

978-3-8300-5445-0

Klíčová slova česky

kariéra učitele; postavení učitele; učitelé v pozdní fázi kariéry; mezigenerační spolupráce učitelů

Klíčová slova anglicky

teacher's career; teacher position; later phase in the teacher's career; intergenerational cooperation among teachers

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 26. 4. 2011 15:28, Mgr. Eva Špillingová

Anotace

V originále

Der Beitrag fokussiert ausgewählte Aspekte der intergenerationalen Zusammenarbeit und Beziehungen unter den Grundschullehrern. Der erste Textabschnitt fasst einige theoretische Ansätze zur Problematik der Lehrerposition in späteren Phasen deren Schulkarriere sowie zu erwarteten Aspekten deren Leistungen zugunsten der jüngeren Kollegen/Innen sowie der ganzen Schulanstalt zusammen. Der zweite Abschnitt präsentiert dann ausgewählte Daten einer Forschungserhebung, in der u.a. die Fragen nach Unterstützung älterer Lehrer und gegenseitiger Hilfe unter den Lehrergenerationen untersucht worden sind. In der intergenerationalen Zusammenarbeit scheint die Reziprozität eine wichtige Rolle zu spielen: Wenn der junge Lehrer in der Lage ist, um Hilfe zu bitten und mit seiner Offenheit als erster zu kommen, kann dies zur Gelegenheit werden, sich gegenseitig kennen zu lernen und demnach auch gegenseitiges Vertrauen aufzubauen, das der ältere Kollege zu seiner Selbstöffnung braucht.

Česky

Příspěvek přibližuje vybrané aspekty mezigenerační spolupráce učitelů na základních školách. První část textu se věnuje některým teoretickým přístupům k problematice postavení učitelů v pozdní fázi kariéry ve školách a k očekávaným aspektům jejich pomoci mladším kolegům i celé školní instituci. Druhá část textu prezentuje vybraná data z výzkumného šetření, které se mj. zaměřilo na problematiku pomoci starším učitelům a na vzájemnou mezigenerační spolupráci učitelů ve škole. Příspěvek přibližuje vybrané aspekty mezigenerační pomoci učitelů na základních školách. První část textu se věnuje některým teoretickým přístupům k problematice postavení učitelů v pozdní fázi kariéry ve školách a k očekávaným aspektům jejich pomoci mladším kolegům i celé školní instituci. Druhá část textu prezentuje vybraná data z výzkumného šetření, které se mj. zaměřilo na problematiku pomoci starším učitelům a na vzájemnou mezigenerační pomoc učitelů ve škole. Příspěvek přibližuje vybrané aspekty mezigenerační pomoci učitelů na základních školách. První část textu se věnuje některým teoretickým přístupům k problematice postavení učitelů v pozdní fázi kariéry ve školách a k očekávaným aspektům jejich pomoci mladším kolegům i celé školní instituci. Druhá část textu prezentuje vybraná data z výzkumného šetření, které se mj. zaměřilo na problematiku pomoci starším učitelům a na vzájemnou mezigenerační pomoc učitelů ve škole.

Návaznosti

GA406/08/0176, projekt VaV
Název: Učitelé v pozdní fázi kariéry
Investor: Grantová agentura ČR, Učitelé v pozdní fázi kariéry