DYTRT, Petr. La Postmodernité comme modernité interrogée. Pour une méthode de recherche en littérature contemporaine. Online. Cahiers du CERACC. Paris: EA 4400 / Paris 3 – conventionnée CNRS, 2010, roč. 4, č. 1, s. 79-92. ISSN 2031-2970. [citováno 2024-04-24]
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název La Postmodernité comme modernité interrogée. Pour une méthode de recherche en littérature contemporaine
Název česky Postmoderno jako modernita plná otazníků. Za metodu pro studium současné literatury
Název anglicky Postmodernism as a interroged modernity. For a research methodology in contemporary Novel
Autoři DYTRT, Petr (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání Cahiers du CERACC, Paris, EA 4400 / Paris 3 – conventionnée CNRS, 2010, 2031-2970.
Další údaje
Originální jazyk francouzština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor Písemnictví, masmedia, audiovize
Stát vydavatele Francie
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/10:00049399
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky Modernita; postmoderno, réécriture, ironie, současný francouzský román
Klíčová slova anglicky Modernity; postmodernism; réécriture; irony; contemporary French novel
Štítky kontrola_RIV
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: doc. PhDr. Petr Dytrt, Ph.D., učo 9714. Změněno: 8. 7. 2011 12:45.
Anotace
L’article revient sur une catégorie controversée : la postmodernité (de laquelle procede le postmodernisme). Il se propose de justifier l’institution de ce concept, issu du domaine philosophique, dans le champ des études littéraires. Dans la tension entre pensée nord-américaine et pensée européenne, tout en se référant principalement a Jean-Francois Lyotard, il interroge la postmodernité dans son rapport avec la modernité, entre négation d’une part et relecture critique d’autre part. C’est sous cet angle qu’il appréhende l’oeuvre de Jean Echenoz, en particulier Le Méridien de Greenwich, comme anamnese du modernisme littéraire. Cette étude monographique lui permet de conclure que, si l’on observe dans l’ensemble des productions contemporaines une renarrativisation du roman, celle-ci se fait, sous l’influence du postmodernisme, sur le mode nécessairement ironique.
Anotace česky
Příspěvek se vrací ke kontroverzní kategorii postmoderního (z nějž je odvozen postmodernismus). Pokouší se podat důvody pro použití tohoto pojmu z oblasti filozofie v oblasti literární vědy. Poukazuje na napětí mezi myšlením severoamerickým a evropským. S odkazem na koncepty popisované Jean-Francois Lyotardem dává otázku postmoderny do souvislosti s kritickým náhledem na modernitu, do prostoru mezi její odmítání na straně jedné a její kritické čtení na straně druhé. Z tohoto úhlu pohledu se dívá na román Jeana Echenoze, Greenwichský poledník (1979), který lze číst jako anamnézu literární moderny. Tato studie dospívá k závěru, že pokud dnes hovoříme o renarativizaci románu, je to pod vlivem postmodernismu nutně ironický pohled.
Anotace anglicky
This article deals with a controversial category: postmodernism (which makes postmodernism). It aims to justify the imposition of this concept from the realm of philosophy, in the field of literary studies. In the tension between thought North American and European Thought, while mainly referring to Jean-Francois Lyotard, he questions the postmodern in its relationship with modernity, between denial on one hand and critical reading of the other. It is from this perspective that captures the work of Jean Echenoz, especially the Greenwich Meridian, as history of literary modernism. This monographic study allows him to conclude that, if we observe in all contemporary productions renarrativisation of a novel, it is under the influence of postmodernism on the user necessarily ironic.
Návaznosti
KJB901640606, projekt VaVNázev: MODERNITA V OTAZNÍCÍCH. Současná francouzská románová tvorba versus mýtus modernity
Investor: Akademie věd ČR, Modernita v otaznících. Současná francouzská románová tvorba versus mýtus modernity
VytisknoutZobrazeno: 24. 4. 2024 13:24