2010
Inkluzivní vzdělávání v primární škole. Inclusive Education in Primary School
HAVEL, Jiří and Hana FILOVÁBasic information
Original name
Inkluzivní vzdělávání v primární škole. Inclusive Education in Primary School
Name (in English)
Inclusive Education in Primary School
Authors
HAVEL, Jiří and Hana FILOVÁ
Edition
1. vyd. Brno, 321 pp. 2010
Publisher
Paido
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Editing of thematic compilation, editing of monothematic issue of professional journal
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-7315-202-4
Keywords (in Czech)
Primární škola; žák se speciálními vzdělávacími potřebami; Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání; školní vzdělávací program; inkluze/integrace ve vzdělávání; výzkum
Keywords in English
Primary school; pupil with special educational needs; Framework Educational Programme for Basic Education; inclusive/integrative education; research
Tags
Tags
Reviewed
Changed: 26/5/2011 08:40, Mgr. Radka Vyskočilová
V originále
V této odborné knize editoři předkládají další výsledky výzkumů a odborných analýz, které provedli řešitelé ve čtvrtém roce realizace výzkumného záměru Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (MSM0021622443), realizovaného na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity (řešitelka Prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.). Tentokrát se naše pozornost soustředila na fungování vzdělávání (primární školy) hlavního proudu, které svým způsobem a v konkrétních podmínkách českého školství řeší požadavky současného trendu vytvořit Školu pro všechny. V dikci této publikace je proto preferována potřeba vzdělávací inkluze, především v povinném základním vzdělávání, jak ji prezentuje Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání a jak vyplývá z požadavků Listiny lidských práv a svobod a Úmluvy o právech dítěte. Zřejmý je také fakt, že většina autorů ve svých výzkumech pomáhá otevírat tuto problematiku nejen odborným kruhům, ale vtahuje do základních otázek integrace/inkluze ve vzdělávání také laické složky veřejnosti.
In English
The book has been published as a part of the research project MSM0021622443 Special Needs of Pupils in the Context of the Framework Educational Programme for Basic Education. The editors tried to collect research outcomes of the fourth year of research project of Faculty of Education of Masaryk University (the main resolver Prof. Marie Vítková). The research in this year focuses on the ways in which mainstream primary schools put the idea of School for All into practice. The authors of this book accept the concept of inclusion and develop it further in the analysis of differences between integration and inclusion, which is lying in different approach to a child/pupil. The researches show that teachers and educators are open to the idea of inclusion (however, this finding applies to respondents of the researches). Teachers in practice often express their worries concerning lack of professional competence, support and effectivity of this teaching and work.
Links
MSM0021622443, plan (intention) |
|