s 2010

Inkluzivní vzdělávání v primární škole. Inclusive Education in Primary School

HAVEL, Jiří and Hana FILOVÁ

Basic information

Original name

Inkluzivní vzdělávání v primární škole. Inclusive Education in Primary School

Name (in English)

Inclusive Education in Primary School

Authors

HAVEL, Jiří and Hana FILOVÁ

Edition

1. vyd. Brno, 321 pp. 2010

Publisher

Paido

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Editing of thematic compilation, editing of monothematic issue of professional journal

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-7315-202-4

Keywords (in Czech)

Primární škola; žák se speciálními vzdělávacími potřebami; Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání; školní vzdělávací program; inkluze/integrace ve vzdělávání; výzkum

Keywords in English

Primary school; pupil with special educational needs; Framework Educational Programme for Basic Education; inclusive/integrative education; research

Tags

Tags

Reviewed
Changed: 26/5/2011 08:40, Mgr. Radka Vyskočilová

Abstract

V originále

V této odborné knize editoři předkládají další výsledky výzkumů a odborných analýz, které provedli řešitelé ve čtvrtém roce realizace výzkumného záměru Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (MSM0021622443), realizovaného na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity (řešitelka Prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.). Tentokrát se naše pozornost soustředila na fungování vzdělávání (primární školy) hlavního proudu, které svým způsobem a v konkrétních podmínkách českého školství řeší požadavky současného trendu vytvořit Školu pro všechny. V dikci této publikace je proto preferována potřeba vzdělávací inkluze, především v povinném základním vzdělávání, jak ji prezentuje Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání a jak vyplývá z požadavků Listiny lidských práv a svobod a Úmluvy o právech dítěte. Zřejmý je také fakt, že většina autorů ve svých výzkumech pomáhá otevírat tuto problematiku nejen odborným kruhům, ale vtahuje do základních otázek integrace/inkluze ve vzdělávání také laické složky veřejnosti.

In English

The book has been published as a part of the research project MSM0021622443 Special Needs of Pupils in the Context of the Framework Educational Programme for Basic Education. The editors tried to collect research outcomes of the fourth year of research project of Faculty of Education of Masaryk University (the main resolver Prof. Marie Vítková). The research in this year focuses on the ways in which mainstream primary schools put the idea of School for All into practice. The authors of this book accept the concept of inclusion and develop it further in the analysis of differences between integration and inclusion, which is lying in different approach to a child/pupil. The researches show that teachers and educators are open to the idea of inclusion (however, this finding applies to respondents of the researches). Teachers in practice often express their worries concerning lack of professional competence, support and effectivity of this teaching and work.

Links

MSM0021622443, plan (intention)
Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education