2010
Jak děti vnímají svět
MÍSAŘOVÁ, Darina a Kateřina MRÁZKOVÁZákladní údaje
Originální název
Jak děti vnímají svět
Název česky
Jak děti vnímají svět
Název anglicky
How children perceive the world
Autoři
Vydání
2010
Další údaje
Typ výsledku
Konferenční abstrakt
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
mapa světa, kognitivní vývoj, mentální mapy, žáci ZŠ
Klíčová slova anglicky
map of the world, cognitive development, mental map, pupils
Změněno: 19. 12. 2010 21:46, Mgr. Bc. Darina Mísařová, Ph.D.
V originále
Příspěvek představuje výzkum zaměřený na představivost mapy světa 11-15ti letých žáků základních škol Jihomoravského kraje. Více než 300 respondentů bylo požádáno, aby nakreslilo mapu světa - tak jak si představují, že tato mapa vypadá. Pro splnění úkolu žáci používali pouze tužku a nebyla jim poskytnuta žádná další nápověda. Výsledná mentální mapa světa je zde chápána jako kartografické vyjádření představ žáků o geografickém prostoru. Mapy byly podrobeny kvalitativní analýze a kategorizovány na základě zvoleného systému. Při tvorbě kategoriálního systému pro tento výzkum bylo zohledněno především zakreslené množství a velikost kontinentů, jejich vzájemná poloha a vzdálenost, náplň a obsah mapy či absence základních kompozičních prvků mapy. Zohledněn byl také věk a ročník základní školy, který respondent navštěvuje, což bylo vyhodnoceno v kontextu s Rámcovým vzdělávacím programem.
Česky
Příspěvek představuje výzkum zaměřený na představivost mapy světa 11-15ti letých žáků základních škol Jihomoravského kraje. Více než 300 respondentů bylo požádáno, aby nakreslilo mapu světa - tak jak si představují, že tato mapa vypadá. Pro splnění úkolu žáci používali pouze tužku a nebyla jim poskytnuta žádná další nápověda. Výsledná mentální mapa světa je zde chápána jako kartografické vyjádření představ žáků o geografickém prostoru. Mapy byly podrobeny kvalitativní analýze a kategorizovány na základě zvoleného systému. Při tvorbě kategoriálního systému pro tento výzkum bylo zohledněno především zakreslené množství a velikost kontinentů, jejich vzájemná poloha a vzdálenost, náplň a obsah mapy či absence základních kompozičních prvků mapy. Zohledněn byl také věk a ročník základní školy, který respondent navštěvuje, což bylo vyhodnoceno v kontextu s Rámcovým vzdělávacím programem.