a 2010

Jak děti vnímají svět

MÍSAŘOVÁ, Darina a Kateřina MRÁZKOVÁ

Základní údaje

Originální název

Jak děti vnímají svět

Název česky

Jak děti vnímají svět

Název anglicky

How children perceive the world

Vydání

2010

Další údaje

Typ výsledku

Konferenční abstrakt

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

mapa světa, kognitivní vývoj, mentální mapy, žáci ZŠ

Klíčová slova anglicky

map of the world, cognitive development, mental map, pupils
Změněno: 19. 12. 2010 21:46, Mgr. Bc. Darina Mísařová, Ph.D.

Anotace

V originále

Příspěvek představuje výzkum zaměřený na představivost mapy světa 11-15ti letých žáků základních škol Jihomoravského kraje. Více než 300 respondentů bylo požádáno, aby nakreslilo mapu světa - tak jak si představují, že tato mapa vypadá. Pro splnění úkolu žáci používali pouze tužku a nebyla jim poskytnuta žádná další nápověda. Výsledná mentální mapa světa je zde chápána jako kartografické vyjádření představ žáků o geografickém prostoru. Mapy byly podrobeny kvalitativní analýze a kategorizovány na základě zvoleného systému. Při tvorbě kategoriálního systému pro tento výzkum bylo zohledněno především zakreslené množství a velikost kontinentů, jejich vzájemná poloha a vzdálenost, náplň a obsah mapy či absence základních kompozičních prvků mapy. Zohledněn byl také věk a ročník základní školy, který respondent navštěvuje, což bylo vyhodnoceno v kontextu s Rámcovým vzdělávacím programem.

Česky

Příspěvek představuje výzkum zaměřený na představivost mapy světa 11-15ti letých žáků základních škol Jihomoravského kraje. Více než 300 respondentů bylo požádáno, aby nakreslilo mapu světa - tak jak si představují, že tato mapa vypadá. Pro splnění úkolu žáci používali pouze tužku a nebyla jim poskytnuta žádná další nápověda. Výsledná mentální mapa světa je zde chápána jako kartografické vyjádření představ žáků o geografickém prostoru. Mapy byly podrobeny kvalitativní analýze a kategorizovány na základě zvoleného systému. Při tvorbě kategoriálního systému pro tento výzkum bylo zohledněno především zakreslené množství a velikost kontinentů, jejich vzájemná poloha a vzdálenost, náplň a obsah mapy či absence základních kompozičních prvků mapy. Zohledněn byl také věk a ročník základní školy, který respondent navštěvuje, což bylo vyhodnoceno v kontextu s Rámcovým vzdělávacím programem.

Anglicky

The paper presents research focused on the cognitive maps of the world of pupils in the age of 11 to 15. More than 300 pupils were asked to drew the map of the world – how they imagine it. Pupils used only pen to fill the task. they did not give the piece of advice. The cognitive mental maps are used as cartographic expression of geographic space. The maps have been analysed and cathegorized according to the system which was set up by the authors. We used the age of pupils and the grade of pupils which was used as the main variable for the research. The results show that the image of the world map depends on the age of pupils.