D 2010

Not the body is primarily endangered by contemporaneity or, concerning many a shortage of psychical hygiene first of all

DOKULIL, Miloš

Základní údaje

Originální název

Not the body is primarily endangered by contemporaneity or, concerning many a shortage of psychical hygiene first of all

Název česky

Nikoli především tělo je dneškem ohroženo, aneb o nedostatcích především duševní hygieny

Autoři

DOKULIL, Miloš

Vydání

1. vyd. Brno, Řehulka E. (ed.). SCHOOL AND HEALTH 21 Health Education: Contexts and Inspiration, od s. 9 - 31, 23 s. 2010

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14330/10:00045988

Organizační jednotka

Fakulta informatiky

ISBN

978-80-210-5259-8

Klíčová slova česky

dynamická soustava; vzájemně rozvrstvený vztah žáka k učiteli; jednotně synchronizovaný nervový systém; přípravný potenciál; umělá inteligence; životní souvislosti; exponenciála; osvobození ženy z područí muže; prvních šest let věku dítěte; riziko z prodlení;"mindrák" a náhradní vyniknutí; exhibicionismus; extrasenzorická bludička; kult celebrity; "duše"; paměťový automat; touha po vzdělání; údiv nad životem; požadavky; osobní identita; občan

Klíčová slova anglicky

synchronized nervous system; readiness potential;; first six years of a child; exhibitionism; extrasensory friar’s lantern; celebrity cult; "soul"; craving for education; wonderment over life; exam requirements; personal identity; citizen
Změněno: 26. 4. 2011 20:26, prof. PhDr. Ing. Miloslav Dokulil, DrSc.

Anotace

V originále

(1) In our context, it is authoritative that humans and their life environment are dynamic systems. (2, 3) In two chapters, the author fights with the mechanical and determinist model of the mind. (4) Then, in eight shown perspectives, he presents potential life connections conditioning the contemporary approach to the problem. (5) In 10 actual examples, he illustrates the hindrances preventing the necessary reforming evolution towards the desirable goal, i.e., global health. (6) Some problems mentioned by the author at this conference last year and still remaining being very relevant, have been reminded again. (7) No conclusion can be final. A hopeful key to a better health both of the youth and all other generations may be supportively given by the school. “Tractional” models have to be found in teachers qualified not only in their subjects, but also by their characters which, of course, is a policy not immediately solvable.

Česky

(1) Pro vytčenou tématiku je především směrodatné, že lidé a jejich životní prostředí jsou dynamickými soustavami. (2, 3) Ve dvou kapitolách autor textu zápasí s mechanicko-deterministickým modelem mysli. (4) Nato v osmi vytčených perspektivách uvádí možné životní souvislosti obecně podmiňující současný přístup k problematice. (5) Na 10 současných konkrétních příkladech ilustruje překážky brzdící nezbytný reformní vývoj žádoucím směrem, tj. ke komplexnímu zdraví. (6) Zčásti jsou připomenuty některé otázky, o nichž se autor zmiňoval již na loňské konferenci a jež zůstávají stále nadmíru aktuální. (7) Žádný závěr nemůže být definitivní. Nadějný klíč k lepšímu zdraví mladých i všech ostatních generací může podpůrně škola dát. „Tažné“ vzory třeba najít v učitelkách a učitelích kvalifikovaných nejen odborně, ale i charakterem, což ovšem je – bohužel – ne okamžitě řešitelné politikum.

Návaznosti

MSM0021622421, záměr
Název: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Škola a zdraví pro 21. století