D 2010

Trendy v profesní orientaci a poradenství pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice a zahraničí

PROCHÁZKOVÁ, Lucie

Basic information

Original name

Trendy v profesní orientaci a poradenství pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice a zahraničí

Name in Czech

Trendy v profesní orientaci a poradenství pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice a zahraničí

Name (in English)

Trends in Vocational Counselling in the Czech Republic and Abroad

Authors

PROCHÁZKOVÁ, Lucie (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Brno, Vítková, M., Havel, J. (eds.) Inkluzivní vzdělávání v primární škole. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, 10 pp. 2010

Publisher

Paido

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/10:00046014

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-7315-199-7

Keywords (in Czech)

dospívání; dospělost; postižení; profesní poradenství; poradenská zařízení; pracovní asistence; nezisková organizace; integrační služby

Keywords in English

adolescence; adult age; disability; vocational counselling; counselling services; work assistance; non-profit-organization; integration services

Tags

Reviewed
Změněno: 17/2/2011 16:58, PhDr. Lucie Matoušková, Ph.D.

Abstract

V originále

Při výběru učebního či studijního oboru a volbě budoucího povolání potřebují žáci základních a středních škol často pomoc. Tu jim mohou poskytnout někteří poradenští pracovníci na školách, poradenská zařízení (PPP, SPC) či Informační a poradenská střediska při úřadech práce. V zahraničí existují rovněž možnosti poradenství a asistence pomáhající žákům v této oblasti, v Rakousku se jedná o clearing či asistenci při profesním vzdělávání, v Německu existují integrativní odborné služby (Integrationsfachdienste). Tento text uvádí dílčí výsledky výzkumných šetření v daných zemích.

In English

In the process of choosing the field of study and the future occupation the pupils on primary and secondary schools need often a help. This kind of help the consulting workers at schools, consulting facilities (pedagogic-psychological conculting facility, special educational counselling centre) or centres for information and consulting working in labour market offices can offer. In foreign countries there are also possibilities of counselling and assistance helping pupils in this area, we can find clearing or assistance for vocational education in Austria, there are intergative special services (Integrationsfachdienste) in Germany. In this text there are results from researches in these three countries.

Links

MSM0021622443, plan (intention)
Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education