PÍŠOVÁ, Michaela. Burning Issues in English Language Didactics. In Challenges in Foreign Language Education. vydání první. Bratislava: Z-F Lingua, 2010, s. 99-103, 178 s. ISBN 978-80-89328-50-5.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Burning Issues in English Language Didactics
Název česky Palčivé otázky didaktiky anglického jazyka
Autoři PÍŠOVÁ, Michaela (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání vydání první. Bratislava, Challenges in Foreign Language Education, od s. 99-103, 178 s. 2010.
Nakladatel Z-F Lingua
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Slovensko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14410/10:00046083
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-80-89328-50-5
Klíčová slova česky emancipace oborových didaktik; problémy identity: obecné problémy a specifické kontroverze didaktiky anglického jazyka; DAJ jako plnoprávná vědecká disciplína
Klíčová slova anglicky emancipation of subject matter didactics; identity problems: general issues and ELT specific controversies; English language didactics as a professional scientific discipline
Štítky životopis
Změnil Změnila: doc. PhDr. Michaela Píšová, M.A., Ph.D., učo 134100. Změněno: 13. 1. 2011 13:22.
Anotace
The efforts to emancipate English language didactics, to establish it as an autonomous scientific discipline, have been going on for quite some time. The core of discussion will relate to the specific controversies (or burning issues) in English language didactics. In addition to learning from other subject matter didactics and from other culturally shaped conceptions, it is also advisable to consider how the field is conceptualised in the fields of learning and teaching other foreign languages, German, French, Russian, etc. In the presentation, main attention will be paid to delineating the key concepts, content and methods of English language didactics, specifically then to the relationship between the so-called referential scientific disciplines and English language didactics. Obviously, the key relationship to be discussed is that of linguistics and English language didactics, furthermore, the second /foreign language acquisition theory and research must not be neglected, etc.
Anotace česky
Snaha o emancipaci didaktiky anglického jazyka (DAJ) už probíhá delší dobu. V textu bude hlavní pozornost věnována vymezení hlavních konceptů, obsahu a metod DAJ, obzvláště pak vymezení vyztahů mezi tzv. referenčními (pomocnými) vědeckými disciplínami ve vztahu k DAJ. Zejména bude diskutován vztah lingvistika (filologie) vs. DAJ, nicméně nebude opomenuta ani teorie osvojovování cizího jazyka (SLA/FLA theory). Na závěr se pokusíme o formulaci několika implikací pro přípravné vzdělávání učitelů.
VytisknoutZobrazeno: 28. 5. 2024 10:53