J 2010

Učitel-expert. Přehled výzkumných trendů a jejich výsledků

PÍŠOVÁ, Michaela

Základní údaje

Originální název

Učitel-expert. Přehled výzkumných trendů a jejich výsledků

Název česky

Učitel-expert. Přehled výzkumných trendů a jejich výsledků

Název anglicky

Teacher-expert. An overview of research trends and their results

Autoři

PÍŠOVÁ, Michaela (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Pedagogika, Praha, Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2010, 0031-3815

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/10:00046085

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

učitel – expert; expertnost; expertní výkon; přístupy k výzkumu expertnosti; adaptivní vs. rutinní expertnost; identifikace učitele – experta

Klíčová slova anglicky

expert teacher; expertise; expert performance; approaches to research of expertise; adaptive vs. routine expertise; identification of an expert teacher;

Štítky

Změněno: 7. 1. 2011 15:47, doc. PhDr. Michaela Píšová, M.A., Ph.D.

Anotace

V originále

Tato přehledová studie je věnována výzkumu expertnosti v učitelské profesi. Po vymezení základních pojmů shrnuje přístupy k obecnému výzkumu expertnosti a expertního výkonu v různých oblastech lidské činnosti a jeho výstupy, dále se zaměřuje na specifické přístupy k výzkumu tohoto konstruktu v profesi učitele, konkrétně na přístup statický a přístup dynamický / procesuální. Pozornost je rovněž věnována kritériím identifikace učitele-experta a naznačeny jsou žádoucí směry dalšího výzkumu v dané oblasti

Anglicky

This survey deals with the research of expertise in the teaching profession. It aims to define the key concepts, then to provide an overview of main trends in research of expertise and expert performance in various domains. Furthermore, specific approaches to research of expertise in the teaching profession are included, namely the static and dynamic / procedural approaches. Attention is also paid to the criteria for expert teacher identification. Last but not least, desirable directions in further research are suggested.