2010
Učitel-expert. Přehled výzkumných trendů a jejich výsledků
PÍŠOVÁ, MichaelaZákladní údaje
Originální název
Učitel-expert. Přehled výzkumných trendů a jejich výsledků
Název česky
Učitel-expert. Přehled výzkumných trendů a jejich výsledků
Název anglicky
Teacher-expert. An overview of research trends and their results
Autoři
PÍŠOVÁ, Michaela (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Pedagogika, Praha, Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2010, 0031-3815
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14410/10:00046085
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
učitel – expert; expertnost; expertní výkon; přístupy k výzkumu expertnosti; adaptivní vs. rutinní expertnost; identifikace učitele – experta
Klíčová slova anglicky
expert teacher; expertise; expert performance; approaches to research of expertise; adaptive vs. routine expertise; identification of an expert teacher;
Štítky
Změněno: 7. 1. 2011 15:47, doc. PhDr. Michaela Píšová, M.A., Ph.D.
V originále
Tato přehledová studie je věnována výzkumu expertnosti v učitelské profesi. Po vymezení základních pojmů shrnuje přístupy k obecnému výzkumu expertnosti a expertního výkonu v různých oblastech lidské činnosti a jeho výstupy, dále se zaměřuje na specifické přístupy k výzkumu tohoto konstruktu v profesi učitele, konkrétně na přístup statický a přístup dynamický / procesuální. Pozornost je rovněž věnována kritériím identifikace učitele-experta a naznačeny jsou žádoucí směry dalšího výzkumu v dané oblasti
Anglicky
This survey deals with the research of expertise in the teaching profession. It aims to define the key concepts, then to provide an overview of main trends in research of expertise and expert performance in various domains. Furthermore, specific approaches to research of expertise in the teaching profession are included, namely the static and dynamic / procedural approaches. Attention is also paid to the criteria for expert teacher identification. Last but not least, desirable directions in further research are suggested.